Bli effektiv med onlinetjänster
Maria Hedberg är projektkoordinator på Ulmestad Enterprise i Lund.
Hon är fullständigt frälst i onlinetjänsterna.
– Med alla de här verktygen som finns är det mycket enklare att samarbeta, och att göra det gränsöverskridande över tid och rum. Det är fantastiskt.
Mest av allt utnyttjar hon möjligheten att skriva simultant i ett och samma dokument tillsammans med kolleger och kunder via Google Docs, ”hitta en bra mötestid”-tjänsten Doodle och att dela dokument med andra genom tjänsten Dropbox.
Allt är gratis.
– Tänk att kunna sitta och jobba vid samma dokument online, och på Google Docs se på skärmen vad andra skriver i realtid, det är jätteanvändbart.
Hon minns ”förr om åren”, som hon får att låta som 1800-talet, då hon behövde sitta med usb-minnen för att överföra filer mellan olika datorer.
– Nu synkroniseras filerna på mina olika datorer automatiskt med hjälp av Dropboxtjänsten. Otroligt skönt. Däremot har vi märkt att det lätt blir versionskonflikter om man är flera som går in och ändrar i samma fil via dropboxen. Då är det bättre att antingen använda Google Docs, eller be om kommentarer via ett mess på MSN eller Skype.
- Dropbox
När du har Dropbox installerat på din dator skapas en mapp där du kan placera alla filer som du vill ha automatiskt synkroniserade online. Du kan skapa delade mappar så att andra har tillgång till dem, via sin egen Dropbox eller via en länk som du skickar. Bra för samarbeten.
- Google Docs
Med Google Docs kan du och dina kolleger vara inne i samma dokument samtidigt och skriva – oavsett om ni sitter på helt skilda platser. Allt som skrivs i dokumentet blir synligt för alla – i realtid. Helt suveränt när ni har en brainstorming eller ett planeringsmöte.
- Doodle
Att bestämma tid för ett möte kan leda till evighetskonversationer över epost. Om du och dina kolleger har svårt att hitta lediga tider i kalendern (särskilt knepigt om ni är många) kan Doodle vara en lösning. Inget konto krävs för att lägga upp ett antal tider.