Unga vill helst till svenska storbolag
Många svenska företag hamnar i topp när dagens unga akademiker ska välja sin drömarbetsgivare. Det visar Företagsbarometern, en undersökning som företaget Universum genomför bland drygt 12 000 studenter varje år. Särskilt populär är den blågula möbeltillverkaren som hamnar högst bland ekonomer och näst högst bland ingenjörer.
– Ikea spelar i samma liga som Apple och Google. Och det är inget mindre än resultatet av en fantastisk affärsidé, säger Jacob Fant, strateg på varumärkesbyrån Rewir.
– För det första attraheras studenter av varumärket. För det andra är det globala bolag där det finns globala möjligheter att utvecklas.
Bland de företag som klättrat mest sedan förra årets mätning märks konsult- och ingenjörsföretaget Pöyry, Handelsbanken och managementkonsultbolaget McKinsey & Company. Till de företag som ännu kämpar med att locka till sig hungriga studenter har varumärkesexperten Jacob Fant ett enkelt råd: Var er själva.
– I den transparenta värld vi lever i dag hittar folk fram, man behöver alltså inte göra sig till. Det handlar om att backa tillbaka till det som är unikt och vara stolt över det.