Crowd funding ger dig råd att starta företag
Att hitta investerare är vanligtvis småföretagarnas största problem. Med crowd funding, som växer via sociala medier, trillar pengarna in. – Fördelarna är att du tidigt kan testa en idé, säger vd:n Daniel Daboczy
Lägg uttrycket crowd funding på minnet.
Fenomenet att låta vanliga människor samla in pengar till ens projekt är hett just nu – tack vare sociala medier som Facebook och Twitter.
Genom att presentera sin idé på internet får man snabbt respons och feedback från en dedikerad publik som kan indikera om idén är bärande eller inte.
– Fördelarna är att du tidigt kan testa en idé och se om den är bärande. Om du har tur kan det bli så viralt och framgångsrikt att folk från hela världen kan vara delaktiga. Nackdelarna kan vara att man blottlägger sig och exponerar sig för marknaden även om detta inte behöver vara nödvändigtvis negativt. Men feedback och engagemang är alltid bra, säger Daniel Daboczy, vd för företaget Funded By Me. Crowd funding-sajten lanserades för drygt ett år sedan och har nu samlat ihop drygt 1,1 miljon kronor till 300 svenska projekt. Dessutom har Internetfonden nyligen skjutit till 1,5 miljoner extra till teknik- och internetrelaterade projekt via crowd funding.
I dag skänker såväl privatpersoner i alla åldersgrupper som företag pengar. Det gemensamma de har är att de antingen med pengar eller med tid vill stötta någon som vågar satsa. Idén kommer ursprungligen från USA och växer snabbt i Sverige tack vare de sociala medierna – men också genom att vi i allt större utsträckning vill vara med och påverka vår tillvaro och konsumtion själva.
– Vi vill vara slutkonsumenter hellre än deltagare. Framgångsrika företag, projekt och kampanjer kan dra nytta av det genom att vara öppna tidigt, säger Daniel Daboczy.
Men visst finns det avigsidor. I Sverige går 6 procent av donationen till Funded By Me och drygt 2 procent till betalföretaget Pay Pal.
Så sent som i mitten av april klubbades en ny lag i USA som ska göra pappersarbetet enklare för de små företag som tar emot pengar via crowd funding.
– Jag tror att vi kommer att få se en lagstiftning också i Sverige. I dag är det oklart vart ansvaret ligger om något går fel – är det på sajten eller hos entreprenören själv? säger Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm.