Din briljanta hjärna har klurat fram något smart i karriären och omgivningen är helt till sig: ”Det där måste du ta patent på!”. Men vänta lite ... Måste man det? Ta patent, alltså?
– Jag träffar många som blir påprackade patent för stora kostnader, uppåt
100 000 kronor, helt i onödan, utan att ha en plan för hur de ska tjäna pengar på patentet, säger Thomas Torounidis, immaterialrättskonsult på Awapatent.
Säg till exempel att du kommer på något som du tror kan bli hur stort som helst: En ny iPhoneapplikation, en speciell metod inom utbildning eller en ny sorts skruv.
Ska du söka patent eller inte? Ulf Jönsson hade det dilemmat med ett tidsrapporteringssystem för mobiltelefonen, framtaget ihop med kompanjoner i företaget TimeZynk.
– Vi fick först höra att "självklart ska ni ha det där", och det skulle kosta oss 60 000 kronor att skydda metoden. Men sedan fick vi veta att konkurrenterna bara behöver ändra något lite för att komma runt vårt patent. Så vi avstod.
Experten Thomas Torounidis vill slå hål på myten att patent alltid är bra "för säkerhets skull".
– Om Coca-Cola hade tagit patent på sitt dryckesrecept på kola hade receptet blivit offentligt efter 18 månader, och ensamrätten hade upphört efter 20 år. Vem som helst hade kunnat göra deras kola i dag.