Här är chefen som ”knoppar av” sina mest drivna och kreativa medarbetare. Han
uppmuntrar medarbetarna att prova sina egna vingar – och det har fått företaget att växa. Anders Dellson, vd på Teknopol: Vi har gått från 10 till 22 anställda på två år.
”Avknoppningsledarskap” tar avstamp i idén att mycket kraft kan frigöras från personalen när medarbetarna ges stor frihet att utveckla verksamheten.
– Strategin är att jag låter medarbetarna utveckla och sjösätta egna idéer som går i linje med vår verksamhet, säger Anders Dellson.
Företaget Teknopol är ett konsultföretag som ägnar sig åt rådgivning till unga innovationsbolag, ungefär 150 om året. I mötet med dessa entreprenörer får konsulterna nys om gemensamma hinder och behov. Det är oftast grunden till de nya tjänster tjänster och koncept som Lundföretaget utvecklar.
Ett exempel är hur medarbetaren Helena Tillborg under ett regionalt uppdrag insåg potentialen i att ta fram ett gemensamt skyltfönster för alla miljöteknikföretag, i syfte att uppnå mer sprängkraft ut mot investerare.
Det som började som ett uppdrag blev ett projekt. Hon fritogs sina vanliga arbetsuppgifter för att utveckla projektet och göra verklighet av konceptet. Nu har skyltfönstret ”Cleantech Inn Sweden” blivit ett eget affärsområde, lett av Helena själv.
– När vi märker att grundidén bär kommer det i ett läge där medarbetaren faktiskt leder ett projekt som går runt av sig själv, säger Anders Dellson.
Det här sättet att ta vara på energin hos konsulterna har stärkt företagets varumärke, menar han.
Och flyttat positionerna framåt på marknaden.
– Motivationen ökar när de ser att de kan skapa sina egna utvecklingsmöjligheter. Initiativen blir fler när de ser hur andra projekt har blivit avknoppade. Alla projekt är tydligt kopplade till intäktssidan, så alla blir vinnare på det här. Även våra kunder, så klart.