Kinnevikordföranden Cristina Stenbeck och Virgin-miljardären Richard Branson gillar rosa.
Foto: Foto: Scanpix / Arkiv

Favoritfärgen säger vilket yrke som passar

Uppd. 2010-04-12 18:41
 
 
Extern länk
 

Rosa är för ledare – rött är för anhängare. Chefer väljer rosa som favoritfärg tre gånger oftare än andra. Även när de är färgblinda.

Färger kan visa vilken typ av jobb du passar för, enligt  psykiatriprofessorn Rense Lange, som utvecklat ett test som utgår från dina favoritfärger.

Trekvarts miljon människor har redan gjort testet på nätet, men när tidningen USA Today lät en panel med 877 toppchefer testa blev resultatet helt annorlunda.

VD:arna valde färgen rosa tre gånger så ofta som genomsnittet och valde bort gult och rött tre gånger mer än andra.

Att toppcheferna passade för ledningsjobb kom inte som en chock, men de ansågs också lämpliga som socialarbetare, konstnärer och lärare.

– Det visar hur min personlighet slits mellan fakta och kreativitet, säger James Fugitte, vd för ett energiföretag och en av testpersonerna till USA Today.

Redan i dag kan det minutlånga färgtestet mäta sig med långdragna verbala tester, men vetenskapen har än så länge bara lyft på locket till färgpytsen. Professor Lange tror att företag i framtiden kommer att kunna rikta sig till en viss personlighetstyp genom färgval i kampanjer.

Något förvånande valde också de chefer som uppgav att de var färgblinda efter samma mönster. Vissa fick också reda på att de kunde passa för jobb de aldrig har funderat på.

– Vetskapen om att jag skulle blivit en bra tandsköterska fick mig att sörja uteblivna möjligheter, skojar Phil Liblin, vd för teknikföretaget Evernote.

 
Tomas Lundin

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb