Är du snygg nog för att klara krisen? Arbetsgivare väljer vackra människor, medvetet eller inte, och kraven på snygghet ökar när det är tufft på arbetsmarknaden.
– Om det finns två sökande med ungefär samma bakgrund är det inte ovanligt att utseendet blir den faktor man som rekryterare sorterar efter, vare sig man tänker på det eller ej, säger Henrietta Huzell, doktor i arbetsvetenskap på Karlstad universitet, till Computer Sweden.
Amerikanska forskare har döpt fenomenet till "gloria-effekten". En person som ser snygg och fräsch ut tillskrivs en massa positiva egenskaper som att vara mer intelligent och social.
Medvetet eller omedvetet tror arbetsgivaren att en snygg person leder till fler kunder eller ökad försäljning, men Henrietta Huzells forskning visar att det inte blir så.
Huzell har också visat att utseendet spelar större roll i en ekonomisk kris. Du måste alltså vara snyggare i lågkonjunktur.
– När det är högkonjunktur är det arbetstagarens marknad och företagen kan inte ha så höga utseendekrav. I lågkonjunktur ökar kraven. Ju fler sökande desto större betydelse har utseendet eftersom företagen kan välja mer, säger hon till Computer Sweden.
Är du snygg nog för att klara krisen?
Publ. 2010-03-05 15:44