Efter att i slutet av 1980-talet blivit nekad av både Atari och ett företag som gör digitala kataloger för bibliotek försökte sig spelutvecklaren Tim Schafer på en ny metod.
Det hade inte börjat bra. Vid den första kontakten med Lucasfilm hade han råkat erkänna att han piratkopierat företagets spel.
"Jag sa att jag ville jobba på Lucasfilm för att mitt favoritspel var "Ball Blaster", skriver Schafer på det egna spelföretaget Doublefines webbsida.
Lucasfilmchefen upplyste honom då om att spelet bara hette "Ball Blaster" i den piratkopierade versionen. Det riktiga namnet var Ball Blazer.
Om han skulle få jobbet var med andra ord tvungen att få till en sjuhelsikes jobbansökan.
I stället för ett vanligt brev designade han ansökan som ett primitivt äventyrsspel där handlingen var att han sökte och fick ett jobb på Lucasfilm och skrev ut skärmbilderna på sn matrisskrivare.
Mot alla odds föll företaget pladask för Schafers ansökan och erbjöd honom ett jobb. "Jag blev så upphetsad att jag satte en extra krök på m:et i min signatur", skriver Schafer.
Lucasfilm gjorde ett klokt beslut, visade det sig. Tim Schafer är i dag känd som pappan till den banbrytande äventyrsspels-serien Monkey Island och en legend inom spelvärlden.