Vanligare med porträttbild, mer tydlighet i erbjudandet, nya typer av kontaktuppgifter och nya format. Här är de senaste cv-trenderna.
Trenderna här nedan kan ses som cv:ts krydda, det som skapar lite nya upp-levelser kring ditt cv.
Men kom ihop att grunden är densamma som förut.
– För den som ser ditt cv måste det fortfarande vara glasklart vad du erbjuder, säger Pelle Mårtensson, aktuell med jobbsökar-boken ”Grattis! Jobbet är ditt” och grundare av cvskolan.se.
Det är han som har hjälpt Metro att kartlägga trenderna.
– Kom också ihåg att det ska framgå vad som skiljer dig från andra med liknande utbildning och erfarenhet, och vad du vill och kan tillföra.
Foto används oftare
På stark frammarsch. 80- och 90-talister ser det som en självklarhet och allt fler rekryterare inser att det underlättar deras jobb. Fotot ska ha bra skärpa, återge dig så fördelaktigt som möjligt, vara befriat från röda ögon och inte ha störande bakgrunder.
Slagkraftighet
Leder till att rekryteraren direkt se vad du kan och vad du vill. Vissa kallar det hisspresentation. Exempel: "Visionär ledare som vågar simma mot strömmen söker utmanande chefsjobb".
Nya format
Att cv:t även kan vara en Powerpoint-presentation, en film, eller en webbplats upptäcks av allt fler. Du kan också kombinera medier och använda en film som intresseväckare för ditt cv.
Nya kontaktuppgifter
Du har säkert redan i dag en massa intressant information ute på nätet som en rekryterare kan vara intresserad av. Självklart ska du ha adresser till Linkedin-konto, Facebook, webb, blogg, Twitter… Men välj bara ut de bästa.
Snyggare layout
Ett snyggt formgivet cv är mer tilltalande än ett som inte är det, och kan dess-utom utstråla bra saker om dig innan rekryteraren läst ett enda ord. Ta hjälp om formgivning inte är din grej.
Mer personlighet
Din personlighet blir viktigare i allt fler jobb. Därför kan cv:t inte längre bara vara en tråkig lista.
Ta upp något som kan bli ett samtalsämne med rekryteraren vid en intervju.