För Hans-Olof Ulmestad, 38, går jobb och välgörenhet hand i hand. Från sin laptop i Lund utvecklar han sin egen business – och bidrar samtidigt till en positiv utveckling i Indonesien.
Hans-Olof Ulmestad, 38, är ett exempel på hur allt fler egenföretagare väljer att integrera socialt ansvarstagande i sin verksamhet.
Hans affärsidé går ut på att ta fram mängder av smala, nischade svenskspråkiga sajter på webben som i sin tur genererar pengar från Google-annonser, och tillväxten går rekordsnabbt:
– Den senaste tiden har vi lanserat en ny sajt om dagen, säger han.
Hundratals sajter skapas, om alltfrån stickning till styrketräning. Tillväxten är direkt kopplad till det utvecklingsteam av webbdesigners och it-tekniker i Indonesien som Hans-Olof Ulmestad leder med hjälp av en svensk projektledare på plats.
Han tillämpar en-för-en-principen: För varje indones han anställer, försörjer hans företag även skolgången för ett barn i landet, i samarbete med SOS Barnbyar.
Men i ansvarstagande är själva "varandet" minst lika viktigt, resonerar han:
– Ja, hur man är som företag. Jag är exempelivs mån om att vi skapar trygghet, att vi ser till att hälften alla som anställs är kvinnor och ger medarbetarna inflytande och delaktighet i planering. Genom handling vill vi vara ett föredöme för andra företag.