En trend som knappast är ny, men stabil, är allt fler franchisetagare. Som franchisetagare driver du ett eget företag under ett etablerat namn. Vinsten delas sen mellan dig och moderföretaget.
Antalet franchisetagare fördubblades mellan 2002 och 2008, enligt en rapport från Handels Untredningsinstitut och nya kedjor dyker upp hela tiden, senast Starbucks.
Ett av de företag som just nu söker franchisetagare är "Rent-A-Wreck", biluthyraren som specialiserat sig på begagnade hyrbilar.
– Vi satsar på att bli risktäckande i Sverige så snabbt som möjligt, säger Tom Weum på Rent-A-Wrecks Norgekontor, som är basen för den svenska utvidgningen.
Enligt Anders Svensson, vd för Svenska franchiseföreningen, beror den flitiga annonseringen på att det inte är så lätt att få tag i folk som vill driva en franchise.
– Den som vill driva franchise har en profil som hamnar mitt emellan företagare och anställd. Man är inte den där superentreprenören, men man vill inte heller ha en traditionell anställning. Men i USA talar man redan om tre typer av anställningar i stället för två, där franchisetagaren är den tredje.
Precis som hamburgare och kaffe från franchisediskar räknar Anders Svensson med att tredelningen också kommer att komma till Sverige.
Vem är då den perfekta franchisetagaren?
– Någon beskrev det som en gammal militär som är van vid regler, uniform och givakt, men som ändå är kreativ när det gäller det fria kriget i skogen, säger Anders Svensson.