Robin Askelöf, Frida Lindblom, Emma Pihl och Per Mårtensson talade om hur du driver dig själv som ett företag.

Om du var ett företag ...

Publ. 2010-01-26 10:53
 
 

Tänk dig att du är ett företag. Vad skulle du sälja då och hur? Det kan vara en bra tankeresa för dig som vill lyfta din karriär.

"Du AB" var temat för kvällsdebatten på Byt upp dig-mässan på Kulturhuset i Stockholm. Att använda metoder från företagsvärlden för att utveckla personer är något  som Per Mårtensson vet det mesta om.

Han tar till och med fram loggor och slogans till de han hjälper och uppmanar fler arbetssökande att skaffa visitkort.

– Många kan väldigt mycket, men det gäller att hitta en krok, att informera mindre och marknadsföra mer, säger Per Mårtensson.

Om en tvättmedelstllverkare i sin reklam säger att de tvättar rent blir du inte lika övertygad som om du använt tvättmedlet själv med gott resultat. På samma sätt är det bäst att visa i handling att du har det som krävs.

Karriärcoachen och författaren Emma Pihl ger som exempel en kvinna som på förhand fått veta att hon är underkvalificerad jämfört med de andra sökande, men som i slutändan fick jobbet ändå.

– Anledningen var att hon antecknade noggrant under jobbintervjun och noggrannhet var ett av kraven. Om du vill uppfattas som noggrann måste du leva noggrant, säger Emma Pihl.

Det är många som slentrianmässigt använder sig av ord som "kreativ", "driven" och "noggrann" när de söker jobb, men för att kunna se rekryteraren i ögonen och säga vad du är bra på måste du veta var dina styrkor och svagheter ligger.

I företagsvärlden är USP – Unique Selling Point – ett begrepp. Det handlar om att hitta det ens företag är bättre än andra på och trycka fram det i sin marknadsföring. Exempel på detta är hur Volvo framhåller krocksäkerheten hos sina bilar. 

För att få reda på vilken din personliga "USP" kan det vara bra att göra en marknadsundersökning. Det kan handla om att intervjua vänner och kolleger om vilka dina starka och svaga sidor är, men kan börja med att du frågar dig själv i vilka situationer du är som bäst och när du är som osäkrast.

Ett visst mått av industrispionage kan också vara till hjälp. Ta kontakt med någon som jobbar med något du gärna skulle vilja jobba med och ställ frågor om hur personen har gjort.

När du sen ska skriva CV och personligt brev är det viktigt att fortsätta tänka som ett företag. Här tipsar Robin Askelöf, kommunikationschef på Connecta, om att tänka att du är ett företag som skickar ett pressmeddelande till en nyhetsredaktion när du skickar ditt personliga brev till en rekryterare.

–  Nyhetsredaktörer får hundratals tips och de flesta hamnar i papperskorgen, därför måste ett pressmeddelande vara gjort för att tränga igenom.

Precis som i ett pressmeddelande måste brevet innehålla den information som är viktigast just för den du skickar det till – och det viktigaste ska stå först för att du ska vara säker på att det blir läst.

Det finns mycket att lära från företagsvärlden, men panelen på Byt upp dig-mässan är också överens om att det måste finnas en gräns för hur mycket man lever som "Du AB".

– Glöm inte att du marknadsför dig hela tiden. Det bästa sättet att bygga sitt personliga varumärke är att helt enkelt vara trevlig, säger Robin Askelöf.

Tomas Lundin

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär