En riktigt bra affärsidé är den som blir av Här får du tips på hur du sätter i gång kreativitetsprocessen
Det finns inget facit på vad en riktigt bra idé egentligen är. Däremot finns det metoder som kan sätta i gång den kreativa processen hos en enskild individ eller en hel grupp. Brainstorming, som kom till redan på 1950-talet, är kanske den mest kända metoden för att utveckla nya idéer.
– Men utvecklingen har gått framåt även här och det finns i dag hundratals metoder som man kan använda sig av om man vill jobba med idégenerering, säger Jonas Michanek, vd på företaget Idelaboratoriet som hjälper företag och organisationer att utveckla nya idéer.
För att ta fram lösningar på problem eller skapa nya affärsidéer bör man skjuta brett, menar Jonas Michanek.
– Fastna inte i en metod utan testa flera idégenereringsmetoder, till exempel rollspel, associationer – både vilda, slumpmässiga och styrda eller framtidsscenarier.
Vi svenskar är generellt väldigt duktiga på kreativitet, att utveckla nya idéer och innovationer – mycket också tack vare att vi har en tradition där företag och myndigheter satsar mycket på forskning och utveckling.
Men enligt Richard Florida, professor i socioekonomisk teori och grundare av konsultfirman Creative Class Group, finns det ytterligare orsaker som gör att Sverige ligger långt fram inom området för nya idéer och innovation.
– Han menar att vår jämlika syn på andra kulturer, kvinnor och olika sexuella läggningar gör att vi inte är så trångsynta utan tvärtom öppna och toleranta för alla möjliga förslag på infallsvinklar, säger Jonas Michanek.