Många företag missar målet när de försöker bygga upp en positiv bild av sig själva genom sociala medier, enligt en ny undersökning.
– Ibland får man för sig att det finns två parallella världar, säger Elza Dunkels, expert på sociala medier.
Med över tre miljoner svenskar bara på Facebook blir sociala medier allt viktigare för företagen.
Bilden som förmedlas över sociala medier kan vara avgörande när företagen lockar rätt kunder och kandidater till lediga jobb, men enligt en ny undersökning från Career builder missköter många sina sociala satsningar.
Fyra av tio amerikaner stör sig på att företagen utformar sin kommunikation som reklambudskap. Nästan lika många på att företag inte svarar på meddelanden som skickas över Twitter och Facebook.
Elza Dunkels, som forskar om ungas nätanvändande på Umeå universitet, känner igen mönstret. Många företag och offentliga verksamheter är stressade över kravet att synas i sociala medier.
– De har inte förstått vad man ska göra utan bara att de ska finnas där. Det slutar ofta med att sociala medier används på helt fel sätt.
Om företag använder sin närvaro i sociala medier för att skicka direktreklam på samma sätt som hem till folks brevlådor är man till exempel ute på mycket hal is.
– Det kan bli så att folk känner sig förnedrade. "Tror de att jag är så dum att jag tror att det här är ett personligt brev?"
I värsta fall kan kommunikationen vara så pinsam att den sprids som ett viralt skämt. Elza Dunkels jämför effekten på varumärket med det som hänt samhället Knutby, alltså en svår fläck att tvätta bort.
Career Builders panel har också fått ranka vad man tycker är viktigast att hitta på företagens webbsidor. Där hamnar lediga jobb och snabba fakta om företaget i topp.