Psykisk och social arbetsmiljö kan göra anställda sjuka.
Foto: Foto: Scanpix

Var tredje sjukdag beror på psykisk arbetsmiljö

Publ. 2010-09-23 15:35
 
 

Psykisk arbetsmiljö

"Faktorer på arbetsplatsen som avser annat än de fysiska arbetsförhållandena, t.ex. organisatoriska och sociala faktorer, såsom kontakter mellan arbetskamrater samt mellan arbetsgivare och anställda."

Källa: Nationalencyklopedien
 

Den psykiska arbetsmiljön ligger bakom var tredje sjukdag. Det visar en dansk studie.

Anställda som inte känner sig uppskattade på jobbet blir sjuka och bristen på inflytande över det egna arbetet är det som påverkar sjukfrånvaron mest, enligt en doktorsavhandling vid Bispebjerg-sjukhuset i Danmark.

Läkaren bakom studien, Martin Lindhart Nielsen, blev förvånad över att så många som var tredje sjukdag är på grund av psykisk arbetsmiljö.

– Å ena sidan är det ju ett banalt logiskt sammanhang att dålig psykisk och social arbetsmiljö kan märkas på sjukfrånvaron, men det har varit dåligt med dokumentation. Så även om resultaten inte förvånade oss kom styrkan i sammanhanget nog som en överraskning, säger han till facktidningen 3F.

Krav och stress blir lättare att hantera om du själv får bestämma över dina arbetsuppgifter, menar han, och efterlyser att frågor om psykisk arbetsmiljö ska tas på allvar.

Tomas Lundin

Hälsa

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Hälsa

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Stressforskaren: Att läsa jobbmejlen på semestern kan vara lugnande

Närmare 30 procent av svenskarna kommer att läsa jobbmejlen flera gånger eller varje dag under semestern, enligt en ny undersökning.

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Så skadlig är din datorskärm – och så ställer du in den rätt

Enligt bildskärmsexperten Dick Bender har allt för många människor idag felaktiga inställningar på sina datorskärmar.

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Kiropraktorn: Så står du rätt på jobbet

Enligt ergonomen Richard Hagman slarvar vi med användningen av våra höjbara skrivbord och vi vet inte heller hur vi använder dem rätt.

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Är du dålig på att varva ner? Följ stresscoachens 5 steg!

Enligt stresscoachen Maria Helander är vi tidsoptimister som alltid försöker hinna med för mycket när vi är lediga och egentligen ska prioritera vila.

Fler artiklar inom Hälsa