Den ekonomiska krisen får svenska företag att arbeta annorlunda. Nu prioriteras personalens idéer.
Efter den ekonomiska krisen har Sveriges industrier fått tänka om. Nu är det inne att hjälpas åt. Återanvända. Strunta i att uppfinna hjulet två gånger – och i stället förbättra det.
– Finanskrisen har helt klart skärpt många industriföretags konkurrenskraft och lönsamhet, säger Eric Giertz, professor i industriell ekonomi och organisation på KTH.
Högt belånade företag, nya företag och företag med svag lönsamhet fick visserligen akuta svårigheter – men de konkurrenskraftiga företag som snabbt anpassade sina kostnader till intäkterna överlevde och de såg över sina arbetsmetoder, rutiner och processer.
– De blev effektivare och går därför stärkta ur krisen nu när efterfrågan åter ökar. Det är en viktig förklaring till de höga marginaler vi ser i den svenska tillverkningsindustrin i dag. De företag som lyckas behålla sin lågkostnadsstruktur när intäkterna ökar går en lysande framtid till mötes, säger Eric Giertz.
Det nya många industrier har anpassat sig till är att blanda in medarbetarna i företaget. Forskaren Louise Östberg har skrivit boken ”Små idéer – stora resultat” och vet hur viktigt det är att återanvända framgångskoncept.
– De organisationer som lyckas bäst med att ta tillvara på hela organisationens samlade kreativitet är de som uppmuntrar medarbetarna att ta idéer från en annan del av verksamheten och återanvända dem, säger Louise Östberg.