"Amöbaentreprenörerna" sprider sig i arbetslivet. Metro reder ut vad saken gäller med "pappan" till begreppet, Mikael Håkansson.
Amöbor uppstår kring en liten, liten cell och anpassar sig för att få näring från sin miljö.
Det var ur denna naturliga fallenhet som begreppet föddes:
– Tillsammans med Pernilla Lindörn-Prabert på Bryggeriet i Malmö satt jag och spånade kring hur nya branscher uppstår, till exempel skatebranschen som utvecklats från en subkultur. Vi kallade dessa branscher för amöbabranscher. Sedan dess har jag funnit att "amöba"är en ännu mer beskrivande koppling till hur jag själv, och många med mig, har börjat jobba, säger Mikael Håkansson, grundare till konsultbyrån Ugly Duckling, som "lanserade" begreppet för första gången under en paneldebatt på Almedalsveckan i somras.
Hur då? Hur jobbar en "amöbaentreprenör"?
– Vi amöbaentreprenörer följer inte de gamla normerna att man måste kategoriseras och specialisera sig, och vi drivs snarare av utmaningen i att skapa något nytt – och möjligheten att röra sig fritt – än att skapa en framgång genom att bli ett stort företag eller genom att samla pengar på hög.
– Vi gillar att ta oss an alltifrån små uppdrag till att göra egna satsningar eller göra projekt tillsammans med andra där vi allt blir en del av en större helhet.