Visserligen var det IT-konsult som Henrik Halmstrand utbildade sig till. Men i verkligheten är han numera lika mycket affärsman, precis som så många andra på Sveriges arbetsplatser som numera förväntas bidra till att arbetsgivarens affärer utvecklas.
Henrik Halmstrand på IT-konsultföretaget Qbranch i Stockholm, ser det i dag som naturligt att vara affärsman på jobbet:
– Jag var inte medveten om det här när jag pluggade systemvetenskap på högskolan. Men man måste förstå vad som skapar affärer, att det handlar om mer än att utföra själva tjänsten.
Hur märks det att du är affärsman lika mycket som IT-konsult?
– Jag lyssnar mycket, upptäcker olika möjligheter för kunderna. När jag ser något som kan förbättras kallar jag till ett litet möte och går igenom: ”Om vi gör förändringen X så förenklar det x, y och z” och för att sälja det, gäller att känna till vad vi kan internt på företaget. Ofta blir kundernas svar: ”Jättebra, hur går vi vidare?” Meningen är att bli sedd som en resurs snarare än en kostnad.
Källa: Rolf Laurelli, lärare i konsten att göra affärer och författare till flera böcker i ämnet, bland annat boken ”Affärsmannaskap”