I de flesta fall upplever butikspersonalen kundmötet som positivt, men bygger du varuberg eller är nonchalant, får du butikspersonalen att se rött. Det visar en ny studie från Lunds universitet.
Att stå i kassan handlar långt ifrån bara om att vara snäll och trevlig och att göra sitt jobb. Butikernas frontpersoner, kassapersonal ställs dagligen inför utmaningar, när besvärliga kunder ska hanteras.
Värst, upplever personalen, är kunder som snattar, men även kunder med nonchalanta eller nedlåtande attityder kan skapa psykisk påfrestning hos de anställda. Ett otacksamt eller otrevligt bemötande, är heller inget som kan överlåtas till chefen, utan väntas de anställda själva ta hand om.
- De anställda väljer att tiga om det eftersom de är rädda för att uppfattas som att de inte klarar sitt jobb om de klagar allt för mycket på besvärliga kunder, säger Ann-Mari Sellerberg, professor vid Lunds universitet och projektledare för studien, till Market.se.