Vi lider av pratsjuka på jobbet. Det visar en ny undersökning.
– Pratandet kan vara en ventil, men också en flykt, varnar Metros karriärexpert Nina Jandotter.
– Så här i orostider kan det vara nyttigt att lufta sina farhågor med sina kolleger. Om vi inte får utrymme att sätta ord på våra rädslor ökar risken för depression och ångest. Men det får inte bli för mycket. Om alla pratar kan oron stärkas i stället, säger Nina Jansdotter.
En konsekvens av allt prat är att arbetsuppgifterna inte blir gjorda i tid.
– Det kan vara en varningssignal om allt pratande ofta leder till att du måste ta med dig jobbet hem, säger Nina Jansdotter, även aktuell med den ironiska boken ”Konsten att vara ineffektiv på jobbet”.
Hur kan man motverka ”pratdjävulen”?
– Skapa tidsblock då du bestämmer dig för att göra dagens viktigaste uppgifter. Sätt upp en lapp på dörren att du är upptagen om du kan, eller säg uttryckligen till den snacksaliga kollegan: ”Jag behöver koncentrera mig på det här nu”.
Om jag själv lider av stark pratlust på jobbet, hur kan jag hantera den?
– Det kan handla om flykt. Trivs du inte med dina arbetsuppgifter? Kanske är det dags att säga till chefen att du behöver något mer stimulerande? Om du verkligen gillar att prata kan du fundera på att söka dig mot en karriär där prat ingår som en naturligare del.