Man kan väl inte gråta på jobbet heller. Ett vanligt resonemang på många arbetsplatser, men ibland kommer tårarna i alla fall.
Att gråta på jobbet är ett stort tabu för många. Eva Rusz är psykoterapeut och föreläser om just känslor på jobbet.
Får man visa starka känslor på jobbet i Sverige?
– Jag tror säkert att det har med kulturen att göra. I Sydamerika, där man är mer temperamentsfull, är det nog mer okej än i Sverige. Här sätter vi också ofta etiketter på saker. Man kanske får lära sig redan som barn att lipsillar är svaga. Det kan vara en föreställning som sitter i när man sedan börjar jobba.
Men kan man gråta på jobbet?
– Jag tycker att arbetsplatserna inrymmer små minifamiljer och då kan det vara sunt att lätta på trycket ibland, fast i måttliga mängder.
Om man sitter i ett viktigt möte och blir så engagerad att tårarna börjar rinna, hur ska man hantera situationen då?
– Det är otroligt svårt att med viljekraft kontrollera sådana känslor. Men tycker man att det blir för mycket uppmärksamhet kan man väl ursäkta sig, säga att man måste snyta sig eller något sådant. Om man till exempel är mitt uppe i en stor affär tycker jag att det är bättre att försöka förklara varför man gråter.
Hur ska chefen hantera situationen då?
– Självklart är det viktigt att visa empati och sympati, men det handlar om subtila avvägningar. Produktionen kan ju inte avstanna bara för att någon är ledsen. För en chef är det en balans mellan individen och laget.