Lukt av kanelbullar eller blommor möter allt oftare konsumenter. – Dofterna är ett sätt att addera ytterligare ett sinne till upplevelsen, säger Monica Perman som ser till att varuhuset NK doftar. 
Foto: Foto: Christina Blom

Monica har näsa för affärer

Publ. 2008-04-28 20:45
 
 
Så här kan det också dofta

Persika – för att marknadsföra vodka.
Nybilsdoft – för att sälja begagnade bilar.
Nybakat – lockar in kunder i livsmedelsbutiken.
Elefant – till cirkuskampanjer.
Bränt gummi – till formel 1-reklam.

 

Sniff, sniff, det luktar pepparkaka och ­rosen­knopp. Att doftsätta butiker har blivit ett nytt sätt att locka kunder. Nu har den nya trenden nått Sverige.

Varorna ska vara inbjudande upplagda, musiken som spelas ska passa till varumärket – och nu ska affären dofta.
– Marknadsföring för alla sinnen kommer väldigt starkt. Vi vill såväl känna som se och lukta på det vi ska köpa, säger Meta Troell som arbetar med handelsutveckling på Svensk Handel.
Dofterna ingår i livsstils­trenden, där fiktiva värden som hur varan upplevs blir allt viktigare än kvalitet och pris.
Flera inrednings- och klädbutiker har numera egna signaturdofter som kan köpas i doftljus eller parfymer. I Sverige är dock fenomenet ganska nytt.
Dofter kommer starkt i de nya butiksmiljöerna, men det ska vara sparsmakat, säger Meta Troell.
 

Kundernas näsor kittlas på NK

Varuhuset NK är en av de första näskittlarna i den svenska detalj­handeln.
Julen 2006 låg en doft av pepparkakor över entré­slussarna, som komple­ment till pepparkakslandet i skyltfönstren.
Monica Perman, marknadsansvarig på NK, var med och initierade dofternas intåg.
Nu har säsongskampanjerna alltid en doft som förstärker temat. Senast, under vårkampanjen, var det en orientalisk mysk.
– Dofterna är ett sätt att addera ett ytterligare sinne till upplevelsen. Men de är så milda att kunderna nog inte har reflekterat över dem, säger Monica Perman.
Hon tror inte att de tillsatta dofterna gör situationen värre för allergiker.
– Vi har redan en stor kosmetikavdelning. Vår leverantör säger att ­kam­panjdofterna är ­allergi­vänliga.

Lina Färm

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Kvinna i karriären - så når du hela vägen till toppen

Kvinna i karriären - så når du hela vägen till toppen

Företagsledningarna domineras ännu av män. Men det finns några kvinnor som gått hela vägen. Här är sju viktiga saker deras karriärer har gemensamt.

Fler artiklar inom Karriär