– Om man exempelvis siktar på en chefsposition så är det ofta en absolut förutsättning att kunna göra affärer, säger Carola Forssell.      
Foto: Foto: Urban Brådhe

Nu vågar Carola sälja

Publ. 2008-04-14 21:05
 
 

Får du obehag av att sälja? Carola Forssell var vd för ett IT-bolag och förväntades kontakta kunder. Men hon vågade inte.

Det gick så långt att Carola Forssell blev uppsagd från IT-bolaget på grund av rädslan. Det blev droppen.

Hon bestämde sig för att ta tag i sin säljskräck.
Hon fick ett nytt jobb – som säljare – och strävade efter att lära sig allt om hur man lyckas i yrkesrollen.
– Första tiden på mitt nya säljjobb skrev jag ner varje misstag jag gjorde. Med tiden samlade jag på mig många knep och skrev checklistor som mina kolleger också fick ta del av, säger Carola Forssell.

Hon trodde först att det räckte med att vara kompetent och bra på det man gör, så kommer kunderna av sig själva.
– Jag blev snabbt varse om att så inte är fallet

I dag driver hon ett eget företag och uppmuntrar andra att våga ta itu med sina säljrädslor.
– Alla medarbetare som har kundkontakter kan göra kunderna nöjdare och uppleva sig själva som mer kompetenta om de vågar tackla säljskräcken. När man tränar sig på att formulera den kompetens, de tjänster eller produkter man har att erbjuda utifrån ett kundperspektiv så får man ofta ett nytt perspektiv på företagets verksamhet och sin egen kompetens. Det kan öka självförtroendet.

Orsaken till mångas säljskräck är rädslan för att någon ska tacka nej till det man har att erbjuda.
–  Säljskräcken kan bli ett hinder i karriären eftersom det kan bli svårare att avancera.

Om man exempelvis siktar på en chefsposition så är det ofta en absolut förutsättning att kunna göra affärer, säger Carola Forssell.

Carolas tips:

Börja i liten skala och tillåt dig att misslyckas. Lär av dina misstag och skriv ner dina erfarenheter. Gör därefter checklistor som du följer vid varje samtal eller kundkontakt. Listorna kan göra dig säkrare i din roll och du får samtidigt ett ”manus” att följa när du har kontakt med kunder.
 
Fokusera på kundens behov snarare än vad ni som företag kan erbjuda. Det kan låta självklart, men det är väldigt lätt att informationen om era tjänster tar överhan­den utan att kunden fått tillfälle att presentera sina behov. Betrakta dig som en problemlösare snarare än någon som övertalar eller manipulerar kunder. Våga tro på att det du har att erbjuda kan underlätta tillvaron för kunden.
 
Ställ frågor till kunden
kring deras verksamhet. Hur löser de problem? Hur hanterar de klagomål från kunder? Sätt dig in i hur kunden arbetar i dagsläget och presentera därefter hur ni kan lösa problemet.
 
Skaffa dig ordentligt säljstöd genom att utbilda dig och läsa försäljningslitteratur. Man kommer långt genom att vara lyhörd, men om du bygger på din kompetens med kurser så blir du säkrare i din roll. Gå gärna en säljkurs anpassad för andra yrkeskategorier än säljare.     
 
Fundera på varför du lider av säljskräck, vad du är rädd för. Vad är det värsta som kan hända och vad kan du vinna på att lära dig att göra affärer? Fördelarna överväger oftast nackdelarna och den som vågar sälja har ett försprång på arbets­marknaden, oavsett yrkeskategori.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Kontaktnätet avgör om du får jobb

Ungefär 70 procent av alla jobb tillsätts genom rekommendationer. Rätt socialt umgänge kan alltså vara avgörande för karriären.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Experten: 5 beteenden som visar att du är en engagerad medarbetare

Om du vill visa chefen att du är värd den där löneförhöjningen ska du skippa smörandet, menar Clara Löfvenhamn.

Fler artiklar inom Karriär