Se löneförhandlingen som en utmaning

Uppd. 2009-05-19 09:42
 

Tillhör du de få som gillar att förhandla om lön eller tillhör du den stora skara som mest tycker att löneförhandlingen tillför negativ stress?

Bestäm dig för att det är en spännande utmaning.
Intalar du dig, ”det går aldrig” att få upp lönen så blir det ju också troligtvis sant. Visst kan det vara lite svårare nu i lågkonjunktur, men det går.

Sätt upp mål. Vilken är den lägsta tänkbara lönehöjning som du är nöjd med? Även om du ändå inte tänker sluta om du inte får mer än så kan det vara bra att ha en ”mental nivå”. Att bara tänka, jag får se hur mycket löne­utrymme chefen verkar ha till mig i år” duger knappast som strategi.

Sätt sedan även upp den lön du faktiskt skulle vara nöjd med och fundera över vilka argument du kan använda för att övertyga chefen.

Förmåner kan vara en väg. När ”pengapotten” krymper kan det vara ett alternativ att fundera ut andra saker som också kan ha sitt värde för dig än just pengar.

Att få gå en utbildning som på längre sikt innebär att du kan söka dig nytt, kul och mer välbetalt jobb internt eller externt i framtiden kan vara en sådan sak. Eller att du får jobba hemifrån eller räkna in restid i arbetstiden. Tänk kreativt och diskutera för fler idéer.

Gör baklängesintervjuer

 
 

Att göra ”baklängesintervjuer” är ett bra sätt att lära sig mer om olika företag och branscher.

Be om att få ställa några frågor. De flesta, i alla fall de som brinner för sina jobb, gillar att andra också är nyfikna på deras arbete.  
 
Ett sätt att upptäcka mer om branschen. Genom att du frågar andra som jobbar i det yrket/företaget/branschen om hur det är att jobba kan du upptäcka mycket mer om det verkligen är rätt för dig att satsa på att försöka få in en fot där.
 
Du får möjlighet att kickstarta ditt nätverk. En jättebra sak med att ställa frågor är att du redan innan du börjar får möjlighet att skapa bra kontakter som du har nytta av vare sig du börjar i just den branschen eller ej. Alla behöver ett stort och djupt nätverk.
 
Exempel på bra frågor att ställa:
• Hur kommer det sig att du sökte dig hit?
• Vad är det roligaste med ditt jobb?
• Hur ser en vanlig dag/eller vecka ut ?
• Vilka speciella egenskaper ska man ha för att lyckas?
• Hur ska man vara för att passa in här?
• Vem mer tror du att jag skulle ha nytta av att prata med?

Lär dig se fördelarna med finanskrisen

Det är hårda tider på jobbmarknaden nu. Det finns dock fördelar med att gå
igenom en jobbkris i livet.


Du lär känna fler sidor av dig själv. När du bara glider fram på en räckmacka lär du bara känna dina sidor i framgång. Att vara med om en jobbkris gör att du få upptäcka och jobba med sidor som du kanske inte visste att du hade.
 
Du får djupare insikter om dina värderingar. När det krisar på jobbet får du chans att få ta kontakt med dina innersta tankar om vem du vill vara och vad du vill göra i livet.
 
Du får lära dig hantera oro och stress. Lika bra att du vänjer dig vid förändringsstressen redan nu. Nästa gång det blir en nedgång kan du påminna dig om att du har varit med förr och slappna av på ett helt annat sätt.
 
Du kommer att märka vilka som är dina riktiga vänner. I kriser brukar det visa sig vilka som är dina riktiga vänner och de som inte är det.
 
Andra har det värre. Du kommer att upptäcka att många har det mycket tuffare än dig just nu på arbetsmarknaden. Då kan du få uppleva glädjen i att stötta och hjälpa andra och inte bara tänka på dig själv.   

Så klarar du av konflikter på jobbet

Alla bör kunna samarbeta på jobbet, även de som inte gillar varandra speciellt mycket.
Ibland är dock konflikten ett faktum. På gott och ont, som allt annat.

Erkänn att konflikten finns.
Det är nästan alltid värre att låtsas som ingenting och försöka sopa konflikten under mattan. Det innebär inte att man måste göra en höna av en liten fjäder så fort två eller tre tycker olika i någon fråga. Det är bara att inse att alla inte kommer lika bra överens med alla på jobbet.

Ta ansvar för din del.
Nej det är inte alltid ”ditt fel” när det blir bråk med någon i ditt team men genom att du tar ansvar för dina ”ägg i korgen” så blir det mycket lättare att kommunicera än om du skyller ifrån dig hela skulden på de andra ”dumma”.

Se de nyttiga lärdomarna.
I varje svårighet finns det också mycket att lära om dig själv.  
Ta tillfället i akt och fundera över vad det är hos denna person som du har blivit arg på eller vad det är som du tror att andra triggas på vad gäller ditt sätt att agera och kommunicera så har du också möjlighet att undvika konflikter eller i alla fall hantera misshälligheter ännu bättre i framtiden.

Så här gör du för att misslyckas på jobbet

Här kommer lite tankar kring hur vi blir väldigt ineffektiva på våra jobb.

Ha järnkoll på precis allt.
Delegera aldrig någonting. Du vet och kan väl bäst själv, eller hur?

Kolla mejlen extremt ofta. Häng över din inbox likt en rovlysten hök.

Överboka alltid din kalender. Låt det absolut inte finnas något utrymme för några oförutsedda händelser eller någon plats för att andas.

Låt mötena vara många och långa. Alla måste vara med på alla möten, oavsett om de är berörda eller inte. Låt dem gärna dra ut på tiden och undvik agenda. Spontana, långrandiga inlägg är alltid bäst.

Ta aldrig råd från andra. Du vet bäst hur du ska sköta ditt jobb. Be heller inte om hjälp, det är bara för svagsinta. Starka män och kvinnor smider själv sitt järn.

Perfektion är det enda mottot som gäller för dig. Lämna aldrig ifrån dig en uppgift som inte är perfekt. Allt du gör ska vara fullständigt felfritt. Inget annat duger för då duger inte du.

Lästips:
”Konsten att vara ineffektiv på jobbet” av Nina Jansdotter,
illustrerad av Magga-Rita.
Roos & Tegnér 2008

Fyra tecken på att du borde byta jobb

Här kommer fyra säkra tecken på att det är hög tid att se sig om efter ett nytt jobb.

Tiden går väldigt långsamt. När du jobbar så upplever du ofta att tiden sniglar sig fram. När du är ledig däremot så flyger den fram och helgen känns allt kortare för varje vecka. Du har redan nu börjat räkna ner varje dag före jul.
 
Ditt jobb tär mer än ger. Du känner dig ofta trött, ointresserad och dränerad på kraft och energi. Ingenting känns roligt längre, inte heller när du är ledig, då du snarare gnäller om ditt jobb än njuter fullt ut av din ledig tid. Dina vänner har säkert också märkt att du inte är lika glad som vanligt.
 
Du har svårt att glädjas åt andras framgångar. Eftersom du inte trivs med ditt jobb så känns det inget vidare kul att ropa hurra när andra får sina drömjobb. Kanske blir du avundsjuk och känner dig lite bitter fast du låtsas säga grattis.
 
Kroppen reagerar. Om du lyssnar på kroppens visdom så brukar den alltid ha rätt. När huvudet värker, magen krånglar och du har svårt att sova på nätterna så är det viktiga signaler på att du inte trivs och om du inte lyssnar riskerar du att bli deppig eller utmattad.

Gör plats för dina mål

Boka in tid för reflektion.
Låt det ta tid och ge dig den tiden det tar för dig att formulera en egen karriärvision. När du har din vision på plats blir det också enklare att lite mer konkret sätta upp mål och delmål.

Vad är det som lockar?
Hur kommer det sig att du drömmer om det du gör? Vad är det som lockar?
Är det pengar, prestige eller status eller är det glädje och möjligheten att må bra med dig själv och det du gör?
Se till att det finns tillräckligt av det senare så blir också bränslet att nå målen mer varaktigt.

Gör upp tidsplaner.
Vad är det du ska göra och när ska det vara gjort.
Var gärna så konkret som möjligt så vet du också när du nått dit. Vad blir ditt första steg?
Se till att komma igång med någonting redan i dag hellre än att vänta på att det blir ett bättre läge någon annan dag.

Njut av alla de små stegen på vägen.
Omge dig med människor som också är på väg mot sina egna djärva mål.
Inspirera varandra att våga bryta ännu fler mentala barriärer för att nå dit ni vill.
Fira och njut av alla de där små, små stegen på vägen. Stegen är en viktig del av resan.

Bli bättre på att säga nej

De flesta jag möter i mitt jobb som föreläsare och coach, tycker att det är svårt och jobbigt att säga nej. Visst är det en konst att säga nej på rätt sätt.

1: Lär känna din akilleshäl. Vad är det egentligen du är rädd för ska hända om du säger nej? Är det att människor ska bli arga, ledsna eller besvikna? Att du ska bli av med jobbet? Eller är det för att du blir överdrivet smickrad över att bli tillfrågad?

2: Se in i framtiden. Fundera över vad det värsta respektive bästa är som kan hända om du börjar bli lite bättre på att ge akt på dina egna gränser i ditt liv. Hur troligt är det att det värsta verkligen kommer att hända om du gör det?

3: Be att få återkomma. Mitt allra bästa nej-tips är att ”be om tid”. Bryt din vanliga ”ja-automatik”. Be att få tänka på saken innan du kastar dig över nya projekt utan att egentligen varken ha tid eller lust. På så vis får du mer kontroll över din egen almanacka. 

4: Du behöver inte förklara dig. Undvik att komma med långa förklaringar på varför du inte kan. Skippa otydligheter som ”nja” eller ”kanske”. Var dock beredd på att alla inte kommer att ropa hurra över att du börjat sätta din egen agenda.

4 tips för jobbintervjun

1 Var förberedd på de vanligaste frågorna. Vissa frågor dyker nästan alltid upp på intervjuerna så det är lika bra att du tränar på dem i förväg så att du ger ett lugnt och säkert intryck. Vanliga frågor är ”berätta lite mer om dig själv”, ”vilka är dina styrkor respektive svagheter”, ”hur kommer det sig att du sökte just denna tjänsten” etcetera.

2 Läs på om företaget. Ta reda på så mycket du kan om företaget så att du själv kan vara aktiv och ställa relevanta frågor om företaget och dess framtid. Det visar att du är om dig och kring dig och att du inte bara skickat ut massmejl då du sökt jobb.

3 Sälj in dig själv. Visa att du verkligen vill ha jobbet. Ta plats, framhäv dig själv och berätta hur du känner.  Med den höga konkurrensen det råder om attraktiva jobb krävs det att du verkligen visar det där lilla extra för att gå vidare. 

4 Spetsa dina intervjutalanger. Det är en konst att göra bra intryck på intervjuer och ofta blir man bättre desto mer man tränar, som med allt annat. Fick du inte jobbet har du i alla fall nyttiga lärdomar till nästa gång. Stanna upp och tänk efter, vad behöver jag göra annorlunda så att jag landar drömjobbet vid nästa tillfälle?

 

Jansdotter: Gör ett bra intryck på intervjun

Första intrycket vid jobbintervjuer är alltid viktiga. Självklart är det bäst om du ”försöker vara dig själv” men det finns ändå lite att tänka på.

1: Kroppsspråket säger allt – eller? Ja det stämmer att kroppen ”talar sitt eget språk”. Ha ett öppet kroppsspråk så når du lättare fram. Undvik alltså armar i kors etc.  Observera hur den andra sitter och rör sig och anpassa din stil till honom eller henne men inte så tydligt att det verkar som om du försöker leka följa John.

2: Ha lagom ögonkontakt. Ögonkontakt visar ­intresse och respekt.  Om det är fler som intervjuar dig samtidigt gör inte misstaget att bara titta på ”chefen”. Försök skapa kontakt med alla.

3: Var cool under ­pauserna. Under en intervju är det naturligt att det blir pauser av tystnad då och då exempelvis när den som intervjuar skriver stödnoteringar. Fall inte i fällan att börja pladdra på för då verkar det som om du är obekväm med intervjusituationen.

4: Håll den professionella linjen. Var gärna personlig men ej privat, även om stämningen blir mer lättsam efterhand. Använd ditt sunda förnuft för att veta var den gränsen går. 

Hitta jobb – före andra

Ligg steget före och nosa upp jobbguldkornen innan de kommer ut på den officiella jobbmarknaden.

Välj ut dina favoriter. Läs om olika företag på nätet och ringa in dem som du blir mer nyfiken på. Gör det till en vana att titta in på deras hemsidor för att kolla nyheter etcetera. Komplettera även med mer info genom ditt nätverk. Är det någon som vet mer om företagskulturen, rekryteringsbehov etcetera?

Gå till biblioteket. Bibliotekens tidningshyllor är en skattkista för den som vill hålla sig à jour med vad som händer i företagsvärlden. Pröva att läsa (fack)tidningar som du tidigare inte känt till. Alltid lär du dig något nytt. Det är dessutom gratis.

Prenumerera på nyhetsbrev. Anmäl dig som prenumerant på nyhetsbrev och mejlinglistor så kan du få nyttiga ”insidertips och referenser när det ska rekryteras i ”din” bransch.

Rör dig på samma arenor. Se till att du rör dig i sammanhang där nyckelpersonerna på det företag eller den organisation du vill bevaka också befinner sig, till exempel affärsmingel, nätverk eller mässor. Då har du dels möjlighet att skaffa dig mer information, dels en chans att utvidga ditt nätverk.

Så ska du inte bråka

Konflikt och kommunikation på jobbet kan ibland vara krångligt. Denna vecka vill jag belysa hur du inte bör göra om du vill vara vän med dina kolleger på jobbet.

Dra alltid upp gamla surdegar
Så fort det blir konflikt, passa på att lägga fram allt annat groll på bordet samtidigt. Håll dig absolut inte till saken det gäller just nu.

Behåll ordet själv
Tiga är silver, tala är guld. Att lyssna på vad den andre har att säga finns inte på kartan. Pausa inte mellan dina långa monologer.

Ta allt personligt
Anfall är bästa försvar mot kritik. Ta allting extremt personligt och bli själv en mästare på att använda ­person­angrepp. Och var dessutom väldigt, väldigt långsint. Glöm aldrig bort att någon gått emot dig. Öga för öga, tand för tand …

Skvallra gärna
Lägg mycket krut på att skvallra runt och snacka skit. Skaffa dig gärna bundsförvanter så att du kan påpeka att ”alla andra” minsann också tycker som du. Är det inte sant, dra en vit lögn.

Du har alltid rätt
Visa gärna med kroppsspråket att du är den som bestämmer. Du vet bäst. Du är bäst – kort och gott. 

Jobbet tar över ditt liv

Har arbetet mer eller mindre tagit över ditt liv har du kanske blivit drabbad av så kallad arbetsnarkomani.

Du jobbar alltid över. På morgonen är du den förs­te som knackar på dörren, och du är självklart även siste man ut vareviga dag. Sedan tar du så klart med dig jobb hem, alla kvällar och helger. Du somnar i princip över din bärbara dator.

Dina vänner klagar.
Dina vänner (det vill säga de få vänner du har kvar) klagar ständigt på att du alltid jobbar. Sällan har du tid att träffa dem eller ha några andra icke jobbrelaterade hobbyer. Ditt jobb är ju så kul och viktigt.

Det är svårt att vara ledig. När du försöker vara ledig blir du mest rastlös och vet inte vad du ska göra. Jobbet har blivit så mycket av din identitet att du inte vet vem du är när du inte jobbar. Det är extremt svårt för dig att inte kolla mejl och mobiler konstant.

Du har ständigt dåligt samvete. Tankarna mal ständigt på om allt du inte hunnit redan. Du är sällan eller aldrig nöjd med dig själv och det du presterar.

Du jobbar när du är sjuk. Inte ens hög feber kan hålla dig ifrån att jobba – åtminstone inte från att läsa rapporter i sängen.

Svårt att säga nej

De flesta tycker det är mer eller mindre svårt att säga nej – både på jobbet och privat. Här kommer 4 vanliga anledningar. Vilken är din?

Du vill känna dig behövd.
Det kan vara väldigt smickrande att vara efterfrågad. Det visar ju att du är kompetent och omtyckt. Se dock upp så att du inte blir bländad av smickret och gör saker du inte har lust med.

Du är rädd för andras reaktoner.
Att säga nej innebär risken att någon blir arg, sur eller ledsen och visst är det trist. Det är dock en omöjlig ekvation att göra alla nöjda hela tiden. De som bryr sig om dig accepterar säkert att du inte alltid kan ställa upp.

Du har egoistiska motiv. Den som ställer upp kan själv be om gentjänster och det ger en känslan av ”kontroll”. Risken är dock att man blir martyr om man går omkring och tänker ”är detta tacken för allt jag ställt upp på”.

Du är rädd för att bli av med jobbet. I tider av konkurrens kan det alltid vara en risk att vara för mycket ”nejsägare”. Men samtidigt är det viktigt att du verkligen levererar vilket kan vara svårt om du säger ja till för mycket och då blir splittrad. Be om hjälp att prioritera vad som är viktigast.

Din nyckel till livskarriär

1 Ta ansvar
Sätt dig i förarsätet och inse att du själv är nyckeln till din egen framgång och ditt eget välmående. Ju mer du tar ansvar och ju mindre du känner dig som ett ”offer för omständigheterna”, desto bättre.  

2. Självkännedom A och O
Lär känna din unika
personlighet. Bejaka dina styrkor. Var väl medveten om dina svaga punkter och lär dig hur du kan balansera dem med det du gillar och är bra på.

3. Välj rätt jobb och chef
Sök dig till sammanhang och chefer där du, dina värderingar och din personlighet passar bäst så att du kan fortsätta trivas och göra ett bra jobb. Skapa ditt eget ”Jag AB” och slipa dina kunskaper i att sälja dig själv.

4. Hitta balansen mellan att göra och vara 
Vad behöver du fylla på med på din fritid för att kunna vara på topp på jobbet? Boka in tid för dig själv i din egen almanacka. Lär dig prioritera och säga nej ibland.

5. Använd tankens kraft
Visualisera dina målbilder. Tro på att du kan skapa din egen livskarriär – för det kan du!

Så gör du om blir uppsagd

Att bli uppsagd kan sätta i gång negativa känslor oavsett om du gillade ditt gamla jobb eller inte.
Det är bäst att dessa känslor bearbetas så att du kan lämna det gamla bakom dig och kan börja söka nya jobb på allvar.


1. Det är en helt normal reaktion. Först och främst: Förändringar skapar stress oavsett om de är välkomna eller inte. Ge dig tid och försök förstå vad som hänt och varför.

2. Skriv dagbok. Ett sätt att bearbeta alla tankar och känslor som far kors och tvärs i ditt huvud är att skriva dagbok. Skrivandet gör det lättare att få upp saker till ytan och börja sortera dem.

3. Prata med andra. Ta kontakt med andra som är eller har varit i liknande situation. Detta skapar igenkänning och samförstånd och gör att du känner dig mindre ”ensam” om din upplevelse.

4. Gör roliga saker. Boka in tid för sådant som du gillar och inte hann tidigare. Se fördelarna med att få en time-out där du kan få möjlighet att skapa en ny jobbvision.

5. Skaffa professionell hjälp om problemen kvarstår. Anlita utomstående hjälp (exempelvis psykolog eller samtalsterapeut) om du inte hittar ny motivation. Att kunna be om hjälp är tecken på personlig styrka.

Dags att se över din cv?

Här kommer några frågor du kan ställa dig i processen med att få ditt cv att bli ännu bättre.

1. Har du anpassat ditt cv efter jobbet du söke?
Skräddarsy ditt cv för just den tjänst du söker i stället för att skicka ut en ”allmänstandardiserad massvariant”.

2. Är ditt cv kort och koncist?
Ta bort allt irrelevant svammel och spara det som verkligen behövs. Hjälp den som ska läsa att snabbt få en överblick över vem du är.

3. Är du tillräckligt säljande?
Till syvende och sist handlar det om att du vill sticka ut
ur mängden. Märks det att
du verkligen är rätt person för jobbet? Framgår det vad just du kan tillföra för värde? Låt någon ”framåt” person läsa, och be om tips om hur du
kan bli ännu bättre på att övertyga om att just du är
rätt person för jobbet.

4. Är ditt cv fritt från slarvfel? Stavfel och annat sänker helhetsintrycket kraftigt. Lusläs flera gånger. Be gärna någon bokstavspedant i din omgivning leta fel.

5. Är dina kontaktuppgifter lätta att hitta?
När de vill ringa eller mejla
ska det gå lätt att nå dig.

Älska dig själv på jobbet

Jobbar du i en miljö där du inte får så mycket positiv bekräftelse är det bra om du lär dig att peppa dig själv.

1. Inse att du är bäst på att vara du. Du är unik – det finns ingen mer som du. Du är bäst på att vara du. Bara du kan vara du. Visst är det fantastiskt!

2. Tro på att du duger och räcker till. Ta av dig dina jämförelseglasögon och sluta jämföra dig med hur mycket andra gör och kan.

3. Börja stå upp för dig själv. Det är naturligtvis även bra att vara snäll mot andra. Det innebär dock inte att du ska bli en dörrmatta. Goda relationer kräver tydlig kommunikation och ibland måste du helt enkelt säga nej och sätta gränser.

4. Välj positiva tankar. Kvaliteten på dina tankar bestämmer kvaliteten på ditt liv – och på din karriär. Det du fokuserar på växer. Vad vill du ska växa, det positiva eller det negativa?

5. Gör plats för det viktiga i livet. Stanna upp ibland i stället för att bara rusa på. Skapa utrymme för sådant som gör att du mår bra och orkar.

Boktips: ”Kärleksbomba dig själv” av Nina Jansdotter (Brain books)

Vad du inte ska svara på de vanligaste intervjufrågorna

Några frågor ställs nästan alltid på alla jobbintervjuer. Undvik de vanligaste svarsmissarna.

Berätta lite om dig själv
En vanlig öppningsfråga där du nästan helt kan sabba en intervju om du skruvar på dig och får  tunghäfta. Lika knasigt blir det om du svamlar i det oändliga om fullständigt ointressanta detaljer.  

Vilka är dina starka sidor?
Skippa överdrivet skryt om att du är störst, bäst och kan allt i hela världen. Var heller ej för blygsam kring vem du är och vad du faktiskt är riktigt bra på. Balans är bäst…

Vilka är dina svaga sidor?
Det ger lika dåligt intryck att säga ”jag kommer inte på något” som att kunna som att kunna lista långt fler saker du är dålig på än det som är positivt. 

Varför vill du jobba hos oss?
Även om du massansökt så många jobb så du vid detta laget tappat räkningen för länge sedan är detta naturligtvis inget som du säger eller visar.

Varför skall vi anställa dig?
Ett dåligt svar är för att du ska få lön och kunna betala dina räkningar eller att du inte har något alls att säga. Här handlar det om att vara förberedd och kunna sälja in sig själv!

Så når du målen 2008

Se sanningen i vitögat
Börja med att ta en titt på hur det ser ut inom ditt område. Vilken attityd har du? Hur påverkar det dig och din omgivning? Fundera på hur förändringsbenägen du är.
 
Formulera ett syfte
Vad är syftet med ditt mål? Varför vill du nå dit? Om du har som mål att tjäna 30 000 kronor i månaden så kan syftet vara att uppnå större ekonomisk frihet. Om du har som mål att få bättre ordning på dina papper kan syftet vara att bli mer harmonisk och effektiv.
 
Förutse eventuella hinder
Kartlägg de hinder som skulle kunna hindra dig från att nå dina mål. Fundera på hur du kan hantera dessa innan de dyker upp. Om bakåtsträvande kolleger eller en försämrad ekonomi i företaget hindrar dig från att höja din lön så ta itu med hindren redan nu. Då blir det lättare att bemöta dem när de dyker upp.
 
Skaffa dig en förebild
Ta reda på vilka som redan gjort det du vill göra och fråga hur de nådde sina mål. Dela med dig av dina mål till personen i fråga. Genom att plantera dina mål hos någon som du har förtroende för ökar förutsättningarna för att du uppnår dem. Personen kan stötta dig och följa dig på din väg mot målen. Det gör dig sannolikt mindre benägen att ge upp om du stöter på hinder längs vägen.

Så fixar du rätt referenser

1 Handplocka.
I stället för att lämna ”allmänna referenser” handplocka dem för varje jobb. Ta reda på så mycket du kan om tjänsten i förväg så att det blir rätt så ökar du dina chanser att rätt person säger rätt saker.

2 Be om lov.
Fråga alltid referenten om han eller hon vill ställa upp (gärna vid varje tillfälle). Berätta så mycket du kan om tjänsten och vad de söker för erfarenhet/personlighet. På så vis kan referenterna vara mer förberedda på vad de vill säga.

3 Liten arbetslivserfarenhet.
Har du liten arbetslivserfarenhet kan du i stället exempelvis hänvisa till en lärare, handledaren på någon av dina praktikplatser eller
sommarjobb.

4 Kritiska referenter.
Är du osäker på vad någon skulle säga om dig om de fick frågan? Ta tjuren vid hornen och fråga. Tänk dock på att en person som är rak och ärlig oftast kan uppfattas som en bättre och mer seriös referent än en som bara är okritiskt ”snäll”.

5 Säg tack.
Ge alltid feedback på hur det gick. Vårda dina referenter genom att exempelvis bjuda på lunch eller belöna extra insatser med blommor eller något annat trevligt.
Bra referenser är guld värda. 

Nina Janssdotter: Säg hej då på rätt

Ska du börja nytt jobb efter nyår? Här kommer lite tankar kring att göra avslut på dåligt vis. Så att du vet hur du inte ska göra …

1. I stundens hetta
Var gärna väldigt impulsiv och säg gärna upp dig när du är arg och utan att du tänkt igenom din situation. Berätta gärna för alla att du ska säga upp dig – men för chefen sist.

2. Visa mycket känslor
Missa inga chanser att snacka skit om chefen, dina medarbetare eller era gräsliga kunder. Passa på att lufta dina känslor. Eller visa din lycka över att äntligen få
slippa alla, jippi!

3. Övertala andra
Ägna mycket tid åt att övertyga företagets mest attraktiva anställda om att följa med dig till värste konkurrenten så blir du ”jättepopulär” hos dina snart före detta chefer.

4. Prestera noll
Gör absolut ingenting annat än att hänga runt och göra ingenting. Ta långa sovmorgnar och gå direkt efter lunch. Strunta helt i att du får urdåliga referenser – vem bryr sig?

5. Lämna inte över
Undvik att hjälpa din efterträdare. Släng viktiga dokument. Det var väl ingen som höll dig i handen när du började, eller hur? Eller så kan du utpressa, typ ”jag dumpar hela hårddisken om jag inte får extra påslag på sista lönen …”

Bota din måndags-ångest

Många tycker att veckans första dag kan vara riktigt tuff. Här kommer lite tips om hur du kan bota din ”måndagsångest” så att du är beredd nästa vecka.

1 Mjukstarta. Rensa gärna undan på fredagen så att du slipper börja veckan med ”fullt bord”.
Flexa och ta sovmorgon om du kan. Undvik att börja med ”tunga möten”.

2 Minska kraven.  Du behöver behöver inte alltid vara på topp. Du duger ändå. Börja med lätta och roliga saker. Mer krävande uppgifter kan du ta när du ”jobbat upp dig”.

3 Ta en promenad. En snabb promenad med mycket frisk luft får i gång kroppen och det blir mycket lättare att tänka positivt. Gå gärna ut en stund på lunchen då det också är viktigt att få ordentligt med ljus så här års.

4 Prata med andra. Hur gör dina kolleger för att peppa sig själva? Sätt ord på det som är jobbigt, det hjälper nästan alltid. Påminn varandra om att vanlig måndagströghet går över. Boka in en lunch med någon du gillar.

5 Ta tempen på din ”ångest”
. Vad vill din ångest säga till dig? Känns det väldigt motigt kanske det handlar om att du är på fel jobb. Det tär i längden. Vad ska du göra åt det? Det ska kännas okej att gå till jobbet, även en måndag …

Lön

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Lön

Chefens bästa tips: Så går du vinnande ur löneförhandlingen

Chefens bästa tips: Så går du vinnande ur löneförhandlingen

Vårens lönesamtal närmar sig med stormsteg och Metrojobb har tagit hjälp av Susanne Rönnkvist Ahmadi på Hubspot för att få de bästa tipsen.

Chefens vanligaste argument för att hålla nere din lön – och hur du slår hål på dem

Chefens vanligaste argument för att hålla nere din lön – och hur du slår hål på dem

Slut på pengar, begränsad lönepott och jämförelser med vad andra tjänar. Chefens argument för varför du inte ska få högre lön är många.

Yrkena som betalar bäst och sämst i USA

Yrkena som betalar bäst och sämst i USA

8 kneg som gör dig rik i Asien Lönen högst i de mest jämställda yrkena Fattiga tillreder snabbmaten för småsmulor – läkarna tjänar miljoner på att...

Minimilön – efter 22 år på McDonald´s

Minimilön – efter 22 år på McDonald´s

Fredrik började på McDonald’s som 16-åring. Jobbar kvar efter 22 år. Timlönen i dag: 109 kronor.

Fler artiklar inom Lön