Microsoft är populärt bland killar. 
Foto: Foto: SCANPIX

Ungas drömjobb – H&M och Microsoft

Publ. 2007-12-13 20:33
 
 

SEGREGERAT. Unga tjejer jobbar helst på H&M, medan killar mellan 15 och 19 drömmer om att göra karriär på Microsoft. Att en fortsatt könssegregerad arbetsmarknad är att vänta visar årets upplaga av Ungdomsbarometern.
– Det är könssegregerat. Intresset för de olika områdena grundläggs väldigt tidigt, säger Peder Gunnarson på Cosmos Communications/Universum som genomfört undersökningen.

Mediearbeten hamnar högt hos båda könen, annars är det IT och bygg som gäller för killarna, och resor, kultur och djur hos tjejerna.

Här är jobben ungdomarna drömmer om

Tjejer 15–19 år (procent)

Branscher:

1. Medier/Tv/Tidningar 33
2. Resor 30
3. Kultur/design 30
4. Djur/natur 26
5. Vård/omsorg 24
6. Kropp/kost/hälsa 23
7. Restaurang/hotell 22
8. Försäljning/marknadsföring/reklam 18
9. Pedagogiska yrken/läraryrken 18
10. Juridik 18

Företag:

1.    H&M – 26
2.    Kanal 5 – 21
3.    L’Oréal – 19
4.    TV 4 – 17
5.    Ikea – 15
6.    Fritidsresor – 13
7.    Polismyndigheten – 11
8.    SVT – 8
9.    Sony Ericsson – 6
10.  Ving – 6

Killar 15–19 år (procent)

Branscher:

1.    IT/TELECOM – 40
2.    Medier/TV/tidningar – 25
3.    Bygg/fastighet – 18
4.    Bilindustri – 16
5.    Flyg/rymdindustri – 15
6.    Ekonomi/finans/försäkring – 15
7.    Juridik – 15
8.    Säkerhet/bevakning – 14
9.    Installation/drift/underhåll – 14
10.    Kultur/design – 12

Företag:
1.    Microsoft – 28
2.    Sony Ericsson – 15
3.    Google – 14
4.    Volvo – 11
5.    Polismyndigheten – 11
6.    TV 4 – 10
7.    Dell – 9
8.    Kanal 5 – 9
9.    Coca-Cola – 8
10.  Digital Illusions (Dice) – 7

Källa samtliga: Ungdomsbarometern från Cosmos Communications/Universum

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb