Det går trögt att knuffa undan bilen själv. – I princip är det alltid lättast att lösa problem i grupp, säger Simon Romanus, producent på Kanal 5:s ”Roomservice”. 
Foto: Foto: Urban Brådhe

Problemlösare heta på jobbet

Publ. 2007-11-21 21:07
 
 

Att kunna lösa problem på ett kreativt sätt är en användbar färdighet som efterfrågas alltmer i arbetslivet.

Att kunna tänka annorlunda och betrakta problem som en möjlighet är definitivt en karriärmässig tillgång.
– Problemlösningsförmåga har blivit en alltmer eftertraktad egenskap i takt med att tempot i arbetslivet skruvats upp, vilket ställer krav på att vi blir alltmer självgående och kan tänka ut egna lösningar på saker och ting, säger karriärcoachen Pernilla La Corte.

Hon anser att problemlösningsförmåga absolut är något som kan tränas upp. I många jobb konfronteras man ständigt med stora och små problem, och för att våga ta ut svängarna är ett arbetsplatsklimat som tillåter misstag avgörande. Träna på att betrakta problemen som en möjlighet i stället för något jobbigt som måste lösas.
– Exempel på situationer när problemlösningsförmåga kommer väl till pass är när man ska hitta sätt att motivera sina kolleger, hitta sponsorer till ett projekt eller skapa en skräddarsydd lösning till en kund, säger Pernilla La Corte.

Simon Romanus är producent och researcher på produktionsbolaget Jarowskij. Han möter dagligen problem som behöver lösas, allt från att hitta personer som kan medverka i olika tv-program till att snabbt anpassa en inspelningsplats efter vädrets nycker. Simon arbetar för närvarande med Kanal 5:s inredningsprogram ”Roomservice” och på hans meritlista finns program som ”Robinson” och ”Riket” i SVT.
– Jag gillar att lösa problem och ställas inför utmaningar. I ”Roomservice” jobbar jag bland annat med att hitta objekt som ska vara med i programmet, säger han.
– Många faktorer måste stämma in och ofta får jag tänka helt om när det är svårt att hitta ”rätt” objekt och människor till ett program. Det är roligt att ställas inför problem och min erfarenhet säger att det i princip alltid är lättast att lösa problem i grupp, säger Simon.

Så tränar du din problemlösningsförmåga

FÖREBILDER. Skaffa dig förebilder genom att studera hur personer som verkar kunna lösa problem på löpande band beter sig. Fråga hur de resonerar när de ställs inför ett problem och vilka tekniker de använder sig av för att snabbt hitta en bra lösning.

BOLLA. Presentera ditt problem för några i din omgivning så får du en ny infallsvinkel på det aktuella problemet. Bolla till exempel med en kollega, mentor eller coach. Ofta fastnar vi i ett tankemönster och väljer av ren rutin att lösa problem på samma vis.

UTVECKLAS. Betrakta problemlösningen som ett sätt att utvecklas i din yrkesroll och som person. Nöj dig aldrig med en lösning, utan sträva efter att hitta olika lösningar som du kan jämföra med varandra.

BRAINSTORMA. Skilj på problemlösningens olika faser. Den första fasen är kreativ och tillåtande och den andra en krass utvärderingsfas. Tillåt dig att brainstorma fritt från värderingar medan du söker en lösning. Din kritiska utvärderingsförmåga kommer väl till pass först när du ska välja en lösning.

TA DIG TID. Skaffa dig tid för avskildhet och reflektion. Problem löses sällan under stress och press. Det kan vara fåfängt att sträva efter ”den perfekta lösningen”, eftersom vi sällan har tid att hitta den. Vårt arbetstempo har gjort att ”en tillräckligt bra lösning” får duga. Men trots att snabba beslut oftast premieras i arbetslivet kan det vara bra med lite betänketid om man känner sig stressad.

PROBLEMLÖSNINGSDAGEN. För vissa kan det funka att samla problem på hög och ha en ”surdegsdag”. Välj ut en dag när du löser alla problem på en gång. Känslan som infinner sig efter att du tagit itu med alla gamla problem är garanterat värd slitet.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet