Om ekonomistudenterna i Europa fick välja skulle de vilja ha Patrick Roos jobb som ekonom på   L’Oréal. – Man blir jätteglad över att höra det, säger Patrick. 
Foto: Foto: Urban Brådhe

Patrik har jobbet alla ekonomer vill ha

Publ. 2007-11-07 19:47
 
 
Mest populära jobben i Europa

1. L'Oréal
2. Pricewaterhouse Coopers
3. Coca-Cola
4. Ernst & Young
5. Adidas
6. Apple
7. Nokia
8. BMW Group
9. Deloitte
10. Microsoft

 
Mest populära jobben i Sverige

1. Ikea
2. Öhrlings Pricewaterhouse Coopers
3. Hennes & Mauritz
4. Sony Ericsson
5. Ernst & Young
6. Swedbank (före detta Föreningssparbanken)
7. KPMG
8. L´Oréal
9. Exportrådet
10.FN

 
Mer på metro.se
 

Han har Europas hetaste ekonomjobb. Patrick Roos, 29, är ekonom på L’Oréal i Stockholm. Enligt en undersökning från Trendence Institute i år är L’Oréal det företag som betraktas som den mest attraktiva arbetsgivaren av Europas ekonomistudenter. Patrick blev anställd på företaget förra året. Han tycker att det är jättekul att hans jobb toppar ekonomistudenternas lista.
– Man blir jätteglad över att höra det, framförallt när man trivs så bra själv, säger han.
Själv har han pluggat civilekonomprogrammet med inriktning på företagsekonomi i Lund.

Han tycker att skönhetsprodukter är en spännande bransch.
– Det är så otroligt många människor som berörs dagligen, säger han.
Många tror säkert att kvinnor dominerar i skönhetsbranschen men på L’Oréal är det ganska jämnt, enligt Patrick.
– Internationellt är det 54 procent kvinnor och 46 procent män, säger han.

Alltså nästan varannan männens bland de 60 000 anställda. Inom vissa delar av företaget, till exempel make up, dominerar dock kvinnorna. Själv jobbar Patrick med marknadsföring på området haircare och styling.
– Man får väldigt mycket ansvar på L’Oréal från dag ett. På marknadssidan blir man en sorts general manager för sitt varumärke.

Det som lockade honom själv att söka jobb på L’Oréal var bland annat att företaget är så internationellt.
– Jag ville jobba med marknadsföring i en internationell miljö. Vi finns ju i, i princip, hela världen.
Patrick har varit på tre längre utbildningar i Paris, där L’Oréal har sitt huvudkontor, sedan han började på företaget. Han har i det dagliga arbetet mycket täta kontakter med L’Oréal i Frankrike. Patrick pratar själv franska men det är inget krav för att jobba på L’Oréal.
– Det är klart att det inte är en nackdel att kunna franska. Men internkommunikationen sker på engelska. Franskan försvinner allt mer och mer.

Patrick säger att de anställda på L’Oréal ofta är unga människor, inte minst inom hans eget område, marknadsföring.
– När man träffar internationella kolleger så är de unga, glada, positiva människor.
Innan Patrick började på L’Oréal har han provat på att jobba på företag i andra branscher.
– Jag har jobbar på språkreseföretaget EF och Volvo. Jag har även varit finansvalp på SEB i Paris.
Han tycker att det som nyutexaminerad ekonom är värdefullt att prova på olika branscher.
– Det är bra att få ett brett spektrum av erfarenheter som man kan välja utifrån, säger han.

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Ta referenser på arbetsgivaren – så gör du!

Enligt Metrojobbs coach Magdalena Lundeén så gör alldeles för få arbetssökande en grundlig research av arbetsgivaren.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Fler artiklar inom Söka jobb