JOBBRELATION. Avstår du från att göra dig hörd på jobbet?
Det är lätt att hamna i en roll där ingen av dina kolleger längre förväntar sig att du ska komma med en bra idé eller säga något smart – och då blir resultatet ofta tystnad.
Turligt nog så finns det sätt att komma ur den rollen. Här intill ger vi dig tips på hur du bryter mönstret och tar mer plats på jobbet.
– Det är oerhört vanligt att inte våga framföra sina åsikter eller presentera förslag och idéer på jobbet. Det leder till att många bra idéer som verkligen skulle kunna förbättra verksamheten inte kommer upp till ytan, vilket i sig är ett resursslöseri, säger Lotta Snickare, ledarskapsforskare på KTH i Stockholm.
När ”tysta du” plötsligt börjar ta mer plats på möten och i fikarummet kan det hända att dina kolleger lyfter på ögonbrynen. Om någon kommenterar denna förändring, och kanske ger dig ett visst motstånd, kan du bemöta dem professionellt genom att hålla dig till saken.
– Om de exempelvis säger "Vad mycket du har att säga plötsligt" så svara inte "Ja, det var ju verkligen på tiden’ utan säg i stället "Ja, vad tyckte du om mitt förslag, egentligen?", säger Lotta Snickare.
Många som har svårt att få gehör för sina åsikter och idéer upplever att andra ofta tar åt sig äran för deras idé. Är du en av dem? Lotta Snickare ger det här rådet:
– Jag rekommenderar att nämna det på mötet, exempelvis genom att säga "Vad bra att du har förslag på hur man kan förbättra idén som jag presenterade tidigare".