En del arbetsplatser förbjuder bloggande, twittrande och annan social medieinteraktion. Andra gör precis tvärtom – och skördar nu frukten av det.
Pia Melke, ansvarig för kompetensutvecklingen på SBAB:s IT-avdelning, uppskattar att produktiviteten har ökat med cirka 10 procent sedan hennes avdelning, där totalt 70 medarbetare jobbar, började använda sociala medier internt:
– Vi slipper ägna tid åt att leta efter dokument och försäkra oss om att vi jobbar med den senaste versionen. Alla vet vart man ska gå för att få information, säger hon.
– Vi använder också kommentarfunktioner i stället för att svara på mejl. På så sätt får man en bättre överblick över idéer, förslag och kunskaper. Vi skriver realtidsprotokoll från möten. Att alla gör statusuppdateringar ger inblick i varandras arbete.
Rickard Hansson är vd för Incentive som specialiserat sig på att hjälpa företag att använda sociala medier internt:
– Många ledare är tyvärr rädda för att tappa kontrollen: "Tänk om det framgår att medarbetare inte är glada? Eller om kritik växer fram?" Men detta sker ju ändå, och har alltid gjort, i korridorer och kafferum. Då är det bättre att vara delaktig i diskussionen. Ska man bli en vinnare åren framöver måste alla medarbetare släppas fram.