Foto: Foto: Urban Brådhe

10 egenskaper som kollegerna gillar mest

Publ. 2009-10-21 11:16
 
 
Metrojobb.se
 
Tio i topp

Detta uppskattas mest av dina kolleger

1. Att du har en positiv inställning till jobbet
2. Att du tar eget ansvar
3. Att du är hjälpsam
4. Att du har humor
5. Att du levererar resultat
6. Att du kan ge konstruktiv kritik
7. Att du är omtänksam
8. Att du ger beröm till andra
9. Att du är punktlig
10. Att arbeta strukturerat

Vasakronans Kontorsbarometer. 1047 personer deltog i undersökningen som genomfördes av United Minds.
 

Vill du bli mer poppis på jobbet? Det bästa är att ha en positiv inställning, visar en svensk undersökning. Och det smittar.

Är du puntklig och rolig?
Är du bra på att ”leverera”?

Grattis, dessa egenskaper uppskattas bland kollegerna – men ännu högre i kurs står att ha en positiv inställning till jobbet.

Det visar hittills opublicerade siffror ur Vasakronans undersökning Kontorsbarometern där drygt tusen personer svarade på frågan ”Vilka av följande egenskaper hos dina kollegor uppskattar du mest?”.
– Om man är positiv på jobbet smittar det lätt av sig på andra. Då blir det en bättre stämning i gruppen, säger Jonas Svensson, mark-/VA-projektör på FB Engineering utanför Solna.

Metrojobb träffar honom och hans kolleger under förmiddagsfikat och efterlyste deras tips om vad man kan göra för att bli en mer uppskattad arbetskamrat.
– Jag är mig själv och tar mig tid för andra. Hoppas att det räcker, säger Andreas Henriksson, 26, som jobbar som processingenjör.
– Jag försöker att vara en god lyssnare och aktivt vara öppen för olika lösningar och och lära mig nya saker, säger Frida Bengtsson, 27, byggnadsingenjör.

Byggledaren Johan Löfgren, 28:
– Jag försöker vara engagerad, omtänksam, lyhörd och nyfiken. Sen gäller det ju att ha roligt på arbetsplatsen, så lite humor försöker jag också bidra med. 

Och vad ska man akta sig för då? Svaret kommer från flera håll:
– Baktala och sprida rykten.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet