Vill du bli mer poppis på jobbet? Det bästa är att ha en positiv inställning, visar en svensk undersökning. Och det smittar.
Är du puntklig och rolig?
Är du bra på att ”leverera”?
Grattis, dessa egenskaper uppskattas bland kollegerna – men ännu högre i kurs står att ha en positiv inställning till jobbet.
Det visar hittills opublicerade siffror ur Vasakronans undersökning Kontorsbarometern där drygt tusen personer svarade på frågan ”Vilka av följande egenskaper hos dina kollegor uppskattar du mest?”.
– Om man är positiv på jobbet smittar det lätt av sig på andra. Då blir det en bättre stämning i gruppen, säger Jonas Svensson, mark-/VA-projektör på FB Engineering utanför Solna.
Metrojobb träffar honom och hans kolleger under förmiddagsfikat och efterlyste deras tips om vad man kan göra för att bli en mer uppskattad arbetskamrat.
– Jag är mig själv och tar mig tid för andra. Hoppas att det räcker, säger Andreas Henriksson, 26, som jobbar som processingenjör.
– Jag försöker att vara en god lyssnare och aktivt vara öppen för olika lösningar och och lära mig nya saker, säger Frida Bengtsson, 27, byggnadsingenjör.
Byggledaren Johan Löfgren, 28:
– Jag försöker vara engagerad, omtänksam, lyhörd och nyfiken. Sen gäller det ju att ha roligt på arbetsplatsen, så lite humor försöker jag också bidra med.
Och vad ska man akta sig för då? Svaret kommer från flera håll:
– Baktala och sprida rykten.