– Det gemensamma draget för alla entreprenörstyper är att de får saker att hända, säger Stefan Lindström, internationell föreläsare om entreprenörskap, med bakgrund på Entrepreneurial Management Institute i Boston, USA.
I nya numret av tidningen Entreprenör utvecklar han sina studier för första gången i svensk press.
Vad spelar det för roll att veta vilken typ man är mest lik?
– Det kan belysa vilka styrkor man besitter, och vilka man kanske behöver mer av. Till exempel har en uppfinnarjocke en tendens att bilda team om 3-4 personer, men dessvärre 3-4 likadana personligheter. Och dessa brukar ha lågt intresse i frågor som ekonomi, marknadsföring samt försäljning. Genom att i stället ta in människor som kan komplettera så har företaget eller projektet en betydligt större möjlighet att överleva. Framförallt ekonomiskt.
Är det möjligt att förändra sig till en annan typ?
– Bara för att man är en ”startare” i början av sin karriär behöver man inte vara det hela livet. Det bästa sättet för en entreprenör att utveckla sitt företag är oftast att utveckla sig själv.
En entreprenörstyp som "både vill äta kakan och ha den kvar", därav namnet. Kan tänka sig att sälja sitt företag efter några år för att använda pengarna till att dra igång något nytt, som även det kommer att säljas. Bygger ofta bolag i cirka 5-6 år.
Vill bygga stora bolag som står sig livskraftigt över generationer. Utvecklar sig själv i takt med bolaget. Den professionella entreprenören klarar därför av alla faser, inklusive att rekrytera rätt människor, tänka strategiskt och delegera.
Är närmast besatt av kreationsprocessen och är ofta först med något nytt. Sätter igång och bygger upp, entusiasmerar andra att bli besjälade i idén – men tröttnar fort och går vidare till andra projekt innan företaget har hunnit bli riktigt lönsamt.
Startar ofta sitt bolag i frustration över de större företagens oförmåga att se det briljanta i deras idéer. Går ofta ihop med 3-4 andra. Särskilt vanligt inom branscher som it, telekom, biotech och greentech. Fortsätter så länge riskkapitalet finns kvar.
Skapar sitt företag mest för sin egen skull, för att kunna resa, få mycket fritid, ha råd med bra boende eller fina bilar. Intresset att låta bolaget växa är begränsat. Oftast stark ekonomi tack vare att de driver sina bolag med starkt säljfokus.
Njuter av livet, precis som livsstilsentreprenören, men det är jobbet som ger njutningen. Att tjäna pengar är inte alltid så noga, eftersom man får jobba med sin hobby och det man älskar. Allt från antikaffär, eller att jobba som stresscoach.