"Att göra en exit" är ett begrepp som känns kittlande för många.
Det går ut på att skapa ett eget företag som snurrar så bra att andra betalar dig för att ta över verksamheten.
För de flesta stannar allt det här vid en dröm, medan andra ser till att det blir verklighet.
Som Richard Lindberg.
– 2006 träffade jag en rik person på Starbucks i New York som sa ungefär: "Här har du 100 000 dollar för tio procent i bolaget". Men jag och min kompanjon Marc Klefter kände att vi inte hade kommit så långt i utvecklingen av verksamheten ännu, så vi sa nej.
Ett par år senare var det däremot läge. Då "sköt de ut sig", som Richard säger.
– Vi förhandlade till oss en exit i samband med att vi fick 36 miljoner in till bolaget Conveneer som vi då lämnade för vårt nya internetstartup Admedius.
Och detta för en idé som föddes under plugget, vad jag förstår?
– Ja, jag pluggade till civilekonom, och Marc var student på teknisk fysik på Lunds tekniska högskola.
Han hade en idé om en mjukvara till mobiltelefonen som skulle göra den tillgänlig varifrån som helst på webben. Det blev starten på vårt bolag Conveneer 2004.
Om jag också vill göra en exit, var ska jag börja?
– Allt utgår från en bra idé. Den måste också vara skalbar för att attrahera kapital och investerare, det vill säga den måste kunna växa stort, gärna globalt.
Rekrytera smart och var synlig är ett par av Richards bästa tips.
Ta kundkontakter tidigt. Våga träffa potentiella kunder tidigt i processen för att verifiera att du är på rätt spår, samtidigt som viktiga relationer byggs.
Öppna för fler kontakter. Medverka/mingla i olika forum, till exempel entreprenörskapsträffar, engagera dig i olika föreningar och nätverk för att träffa folk med olika bakgrund.
Identifiera lokala inspirationskällor. Inget motiverar mer än folk som lyckats i din närhet, kanske kan du till och med hitta en mentor.
Tänk globalt redan från början. I de flesta fall krävs numera internationell närvaro för att du ska kunna bygga ett starkt företag. Tänk internationellt vad gäller kommunikation, kontakter och kapital.
Var alltid redo. Det gamla scoutmottot bör efterlevas. Se till att ha vara professionell och ha väl dokumenterad beskrivning av affärsidén, till exempel affärsplan och marknadsmaterial. Din livs chans kan komma när du minst anar det, och då är det bra att detta är klart.
Var synlig. Ta vara på alla möjligheter till att tala om ditt företag på olika mässor. Använd social media såväl som traditionell. Klyschan ”syns du inte finns du inte” stämmer.
Rekrytera smart. När företaget växer, ta in individer med olika kompetenser. Välj inte kopior av dig själv. Kom ihåg att göra ordentliga undersökningar innan du anställer.
Smarta pengar. Odla kontakter inom riskkapitalvärlden, men ta bara in ”smarta pengar”, det vill säga investerare med både pengar och kompetens inom relevant bransch.