”Ta skit! Och gör det till guld” är den klatchiga titeln på hennes bok som utkommer i dagarna.
– Titeln kom när jag hade en föreläsningsturné ihop med Peter Swartling, som under sin tid som
Idol-juryordförande blev utskälld för sitt sätt att ge brutal kritik, säger Annika R Malmberg, som till vardags även tränar företagspersonal i samarbete och sälj- och kundvård.
På arbetsplatser – precis som i Idol – händer det ofta den som ger kritiken avfärdas som ”idioter”.
– Får man kritik från en kollega eller kund som är arg och upprörd, över något som har gjorts eller inte gjorts, är det vanligt att gå till motattack eller att uppfostrande säga ”nu får du lugna ner dig” – i stället för att lyssna på vad kritiken faktiskt handlar om. Genom att lyssna, och exempelvis säga ”du har en poäng i det du säger”, kan man själv utvecklas, och blir också härligare att vara med.
Hon menar att kritik gynnar den egna utvecklingen – om vi bara öppnar öronen för det som sägs:
– När du får kritik, lyssna ordentligt och fråga dig själv: Vad kan du faktiskt göra annorlunda nästa gång? Ät skit, alltså.
Skiten är bra för dig.