2011 tillsätter arbetsgivarna jobb efter nya kriterier. Organisationen anpassas efter din passion. En av de hetaste karriärtrenderna 2011.
”Passionstjänster” är en av de stora trenderna på arbetsmarknaden under 2011. Det visar Metros kartläggning.
– Ett stort perspektivskifte sker just nu på arbetsmarknaden. Det blir mycket mer fokus på vad personer kan tillföra snarare än att ”fylla luckor”, säger Magnus Dalsvall, omvärldsbevakare i arbetslivet med bakgrund som personalchef på bland annat SAS och Telia.
Arbetsgivare som har dynamiska organisationsmodeller, som är flexibla för var medarbetare har sin glöd, ses som mer attraktiva bland dagens unga. En annan motor bakom trenden är rent ekonomisk.
– Jag tror att i många verksamheter kan en riktigt engagerad medarbetare ge upp till tre gånger mer värde för arbetsgivaren än ”de som bara har ett jobb”, säger Linus Jonkman i Malmö.
Han har ”tillverkat” sitt eget jobb genom sin passion.
– Jag såg till att berätta för min chef hur jätteengagerad jag är i ledarskapsfrågor och visade upp en bok jag hade skrivit på fritiden om generation X och Y. Han sa: ”Du får fria tyglar. Skapa något bra av det här.”
Resultatet? Nya former av program och seminarier. Innan dess hade arbetsgivaren, Sigma, haft fokus på traditionell projektledning.