Traineer, talanger och nu ambassadörer. Företagen får allt fler sätt att knyta duktiga studenter till sig.
Mjukvarujätten Microsoft och hårdvaruföretaget HP gör en gemensam sak för att hitta studenter som är teknikintresserade och utåtriktade kommunikationstalanger. Under hösten har de ägnat sig åt att rekrytera studenter som ska agera ambassadörer åt företagen.
– Vi vill ha mer kontinuitet i informationen ut till studenterna om våra företag och produkter och kom upp med den här idén, säger Johnny Kroneld marknadsansvarig för direktförsäljning på HP:s PC-division.
Under senhösten har de båda företagen varit ute på en rekryteringskampanj för att hitta 13 studenter med rätt profil för uppdraget som ambassadör.
Amanda Pethrus, som studerar ekonomi och IT på Stockholms universitet, är en av dem som fått uppdraget som ambassadör.
– Som ambassadör har jag ett guldläge att få insikt i och lära mig hur dessa företag jobbar. Dessutom får jag ju redan nu ett kontaktnät ut i företagen som kan vara viktiga för mig i framtiden, säger Amanda Pethrus.
Hennes huvudsakliga uppgift är att anordna kampanjer för att informera studenterna om företagens tekniknyheter och visa hur de fungerar.
– Jag älskar att prata med människor och jag ser detta som en fantastisk möjlighet att även utvidga mitt nätverk bland studenterna.
Ambassadörerna har inte bara tillgång till alla nya produkter utan kommer också att få utbildning på företagen.
– Förutom att vi utbildar våra ambassadörer i hur produkterna fungerar, kommer de också få utbildning inom internkommunikation, marknadsföring och CV-skrivning, säger Anna Ström, affärsområdeschef för Windows på Microsoft.