Sex UF-företagare fick nog av SL:s vinterstrul i fjol. Nu kör de en kampanj som ger SL skyfflar.
Förra vinterns problem med inställda tåg, stora förseningar och indragna hållplatser gjorde att sex Stockholmsungdomar fick nog. Med kampanjen ”Skänk en skyffel till SL” vill de få Storstockholms Lokaltrafik att förbättra kollektivtrafiken även vintertid.
– När vi skulle starta ett UF-företag ville vi göra något för miljön och tänkte först uppmana folk att åka kollektivt, berättar Emelie Pettersson. Men det är ju ingen idé om kollektivtrafiken inte ens fungerar.
Emelie och hennes kamrater i UF-företaget CaseDesign säljer nu specialdesignade hållare för SL-kort. Hälften av vinsten ska gå till att köpa in snöskyfflar, som överlämnas till SL.
– Det är en rolig grej, de kommer ju kanske inte att användas på riktigt. Målet är att skapa en debatt så att SL blir tvungna att ta tag i problemen. Nu skyller de bara ifrån sig på andra, menar Emelie.
”Skänk en skyffel till SL” har en egen Facebooksida med fler än 1 000 fans och 40 000 visningar per månad.