Gröna Lund behöver 1 200 sommarjobbare. Satsar på att värva dem över Facebook. Gästerna kan nominera vilka de vill möta i nöjesparken.
Trots att snön ligger kvar på gatorna så är det ändå hög tid att börja tänka på sommarjobben. För unga är Gröna Lund en av de största arbetsgivarna.
De ska totalt anställa 1 200 personer. Ungefär hälften räknar de med kommer tillbaka sedan tidigare år. De andra ska värvas över Facebook.
– Vi började satsningen förra året då vi öppnade en helt ny funktion där medarbetare kunde nominera personer som de tyckte skulle passa här, men sedan var det många gäster som också ville nominera vilka de vill möta i parken, säger rekryteringschef Kaj Holmgren.
I dag drar Facebookkampanjen i gång och de letar inte bara efter ungdomar. Målet är även att anställa fler personer över 50 år.
– Vi leker även lite med headhunterbegreppet. Det kommer att finnas en topplista med för dem som nominerar flest och där kan man vinna bland annat säsongskort till Gröna Lund, säger Kaj Holmgren.