Johan A. Wattberg har med endast gymnasieutbildning som grund blivit en av Sveriges mest framstående graffitikonstnärer. Därmed har han lyckats med bedrift en att knipa ett av de yrken i Sverige med störst konkurrens, konstnärsyrket
Johan A. Wattberg har gjort konst av hockeylegenden Börje Salming, målat vykort av kungen, och levt på knäckebröd. I dag hinner färgen knappt torka förrän han får sina tavlor sålda.
– Jag tror att jag skulle kunna utbilda mig till ekonom, men det skulle ta emot eftersom jag vet att det inte är det jag vill göra. Jag har alltid varit intresserad av att rita, ända sedan jag för första gången såg filmen Beat Street på 80-talet, berättar graffitikonstnären Johan A. Wattberg.
Vad är receptet till din framgång?
– Hemligheten är att aldrig ge upp. Sedan jag var 18 år har jag kunnat försörja mig på att måla. De första åren var väldigt fattiga med många middagar bestående av knäckebröd, men runt 2002 släppte det ganska bra, då fick jag flera samarbeten med gallerister. Man ska inte räkna med att bli rik som konstnär. Det är lätt att låta utebliven försäljning av tavlor dra ner humöret, men det är bara att fortsätta kämpa för sin dröm med ett leende på läpparna.
Hur kom du på idéerna om att måla ett porträtt av Börje Salming och göra vykort av kungen?
– Det var Börje Salmings vän som ville ge honom ett porträtt i födelsedagspresent. Han gillade tavlan och beställde fler som de sedan ställde ut i Torontos Hockey Hall of Fame. Jag åkte dit med Börje och var där på premiären. Det var roligt, eftersom jag inte kan någonting om hockey. Idén till att måla vykort av kungen fick jag precis innan kungabröllopet i somras då hovet sålde vykort. Jag bestämde mig för att måla egna vykort, trycka upp dem, och ge bort dem till uteliggare i tunnelbanan så att de kunde sälja dem och tjäna lite extra pengar. Jag hann dock inte klart i tid, så det slutade med att NK köpte en del av vykorten och tavlorna hängdes upp på NK:s bokhandel i Kulturhuset.
Vad har du för tips till andra som vill satsa på sina drömmar trots hård konkurrens på arbetsmarknaden?
– Att alltid resa sig upp efter varje nederlag. Även om jag har lagt ut mycket pengar och arbetstid på en utställning som inte säljer en enda tavla har jag alltid haft inställningen att det har gått jättebra. Jag har aldrig låtit en dålig utställning påverka mig negativt. Fokus får aldrig vara på pengarna, då orkar man inte fortsätta.