Jimi Guldstrand, Marcus Magnusson, Daniel Borg och Simon Nordell gör sitt bästa för att de anställda ska trivas. 
Foto: Foto: Gustav Gräll

De vill skapa Sveriges allra bästa arbetsplats

Publ. 2011-02-03 11:43
 
 

Kortade arbetsdagen med två timmar. Anställda slipper fasta arbetstider. Solresa planeras.

Sälj- och konsultföretaget Our Media Group, OMG, är knappt ett år gammalt men redan nu är målen högt satta. De vill bli Sveriges bästa företag att jobba för.
– Vi vet av erfarenhet hur många företag vill ge skenet av att ha nöjd personal men vi vet att halva personalen står och snackar skit i hissen i alla fall. Vi vill skapa en arbetsplats där man jobbar hårt men ändå trivs lika bra som hemma, säger Daniel Borg, en av delägarna i företaget.

För att öka trivselfaktorn i företaget så har de tagit bort två timmar på arbetsdagen. En på morgonen och en på eftermiddagen.
– De här timmarna betyder så mycket för att man ska slippa morgontröttheten och hinna till exempel hämta barnen på dagis. Sedan arbetar vi effektivt den tiden vi är här och har kul, säger Daniel Borg.

En del på företaget har till exempel inga arbetstider alls.
– Det finns duktiga med­­arbetare som samtidigt inte klarar av fasta arbetstider. Det finns inget självändamål att tvinga dessa personer till arbetet då jag vet att de leverera i slutänden ändå, säger Daniel Borg.

Trots att företaget tar så lätt på arbetstiderna så har det varit lönsamt från första månaden. En del av vinsten kommer att delas med alla de anställda. En betald semesterresa till sol och värme finns i planeringsstadiet.

Rickard Lindholm

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet