Stina Honkamaa trivs med sitt jobb på Google.
Foto: Foto: Scanpix

Stinas väg från TV3 till VD på IT-jätten Google

Publ. 2011-02-07 15:01
 
 

Google har bara funnits i tretton år, grundat av Larry Page och Sergey Brin, men är världens i särklass mest använda sökmotor. Söktjänsten fick spridning sedan tidigare marknadsledaren Altavista börjat med reklam och annonsbanners på webbplatsen. Detta fick många att tröttna på Altavista och istället gå över till Google Search.

– För tio år sedan fanns det ungefär en miljon webbsajter, nu är det över en trillion. Utvecklingen går snabbt och bra sökmotorer behövs. Vem kommer ihåg en URL-adress, menar Stina Honkamaa – VD för Google i Norden.
        
Första dörren till medievärlden öppnade Stina som säljare på TV3, det resulterade sedermera i ett VD-jobb på mediebyrån Carat. Hon började bli ett namn i branschen och snart fick Google upp ögonen för den kreativa och positiva ledaren från Norrland.
– Grunden till att Google har lyckats är att vi hela tiden utgår från användaren. På min tidigare arbetsplats TV3 fokuserades det mer på annonsörerna än tittarna, det hade aldrig gått på Google. Vi kan exempelvis inte sälja ut hela förstasidan till en annonsör, eller lägga upp massa blinkande banners. Inte för vilka pengar som helst. Det skulle inte användarna gilla. Vi strävar efter att hela tiden utveckla våra tjänster och vara ledande i världen. Är vi inte det kommer någon annan att gå om på sikt.
        
Google känns verkligen inte som begränsningarnas företag. En tumregel är att företaget alltid har 10% ”galna” projekt som ligger långt utanför ramen. På så sätt befäster man sin position i frontlinjen.
– Google är inget vanligt företag. Jag blir fascinerad av produkterna som skapas och ser inga begränsningar längre, konstaterar Stina och berättar bland annat om det uppmärksammade huvudkontoret i Zürich.
        
– Där har vi rutschkana ner i matsalen. Det står en skylt att man inte bör ta med laptopen när man åker på grund av olycksrisken. Det är vi nog ganska ensamma om bland världens multinationella storbolag. Det är en mycket speciell kultur inom Google.

Karriär

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Karriär

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

CFO:n Andreas Frislund, 26: ”Vi behöver särskilja ålder och erfarenhet”

Företag måste bli bättre på att ge unga människor större ansvar. Och unga människor behöver bli bättre på att be om det.

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof, 17, driver fyra företag och pluggar

Olof Gustafsson Ålder: 17 år. Familj: Pappa i Sverige, mamma och halvsyster i USA. Bor: Ekerö.

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia, 24, omskolar sig och byter bransch – på tre månader

Julia Dang sadlar om från politisk sekreterare till programmerare genom en snabbkurs på 3 månader.

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Sugen på att bli chef? 5 tecken på att du är bra chefsmaterial!

Att ha en chefsroll innebär ett stort ansvar som inte lockar alla. Sedan finns det vissa chefer som aldrig borde ha blivit chefer från första början.

Fler artiklar inom Karriär