Fotografens bästa tips: Så tar du den perfekta cv-bilden
En bild i ditt cv är inget måste, men något som många ändå föredrar att ha med eftersom det ger ett mer personligt intryck. Men hur ser den perfekta cv-bilden egentligen ut? Enligt fotografen Jens C Hilner behöver du ingen dyr kamera för att lyckas.
Till att börja med: en vanlig amatörkamera duger gott.
– Många snöar in på systemkameror, men det behövs ofta inte. Man kan ta bra bilder med små digitalkameror, säger Jens C Hilner, som bland annat jobbat åt Metro och nu hjälper artister, modeller och företag att promota sig med bilder.
Han tipsar dig om att ta bilderna utomhus, eftersom bilder tagna inomhus med blixt ofta ger ett amatörmässigt intryck. Undvik också att ta bilden rakt framifrån.
– Det ger ett platt intryck. Ställ dig i stället lite på sidan med kroppen och blicka sedan blicken mot kameran. Och le med ögonen, och gärna lite med munnen.
När bilden är tagen, gör den svartvit. De flesta kameror har en funktion för det.
– Hud och ansikte ser oftast vackrare ut i svartvitt.
→LÄS MER: Rekryterarna: Det här får oss att slänga ditt CV i papperskorgen
Jens C Hilners 3 tips:
1. Ljuset
”Det absolut bästa ljuset är i slutet av dagen, när solen har blivit så svag att du kan titta rakt in i den. Då får du en brandgul ton i bilden, vilket gör att ansiktet blir finare. Undvik att ta bilden inomhus, det blir sällan bra. Mitt på dagen riskerar du att få fula skuggor under ögonen.”
2. Zoomen
”Bakgrunden på ett porträttfoto ska alltid vara oskarp. Då framträder ansiktet mycket bättre. För att få en oskarp bakgrund och ett skarpt ansikte används zoomen. Testa hur mycket zoom som krävs, och placera dig på lagom avstånd från kameran. 2–3 meter brukar bli lagom.”
3. Bakgrunden
”Även om det bästa är en oskarp bakgrund, är den viktig för känslan i bilden. Ett tips är att ta bilden framför en flott, snygg arkitektur. Det får gärna vara ett lite mer exklusivt område. Då känns bilden mer professionell och stilren.”
→LÄS MER: Tips: Så döper du ditt CV för att sticka ut
Kristian Borglund |