Hälften av de butiksanställda ofta stressade
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Hälften av de butiksanställda ofta stressade

Nästan hälften av alla butiksanställda  i Skåne känner sig ofta eller alltid stressad på jobbet på grund av underbemanning. 

Det visar en enkät bland fackförbundet Handels medlemmar. Enligt Gunilla Johansson, ombudsman på Handels i Malmö, är orsaken fler visstids- och timanställningar där personal blir inkallad med kort varsel.

– Vi förstår att man behöver kunna plocka in personal inför toppar i handeln men det har blivit en permanent lösning och det drabbar alla anställda, säger hon.

Mattias Dahl, förhandlingschef på Svensk Handel, medger att det kan vara stressigt i handeln men anser också att det är behovet av anställda som styr. 

– Det är handelns förutsättningar som gör att det måste finnas många viss-tidare och timanställda. Det är ju inte så att någon sitter och tjuvhåller på en fastanställning, säger han.

Jill Erlandsson har arbetat i detaljhandeln i 11 år och ser en utveckling med färre fastanställda och fler som hoppar mellan olika arbetsplatser. Hon upplever ökad stress genom dålig säkerhet och tidsbrist eftersom fastanställda måste lära upp ny personal allt oftare. Dessutom är det svårt för de som kallas in att planera både vardag och ekonomi.

– Alla borde ställa sig frågan: hade jag kunnat tänka mig att jobba så? säger hon.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet