– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads-
ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads- ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
Foto: Gustav Hugosson

Så kan julstressen stärka dig på jobbet

Julstressad på jobbet? Lyllos dig. Det hektiska tempot kan stärka dig och ge dig mer framgångar och glädje under lång tid framöver.

Julstressen kan antingen bryta ner eller bygga upp oss på jobbet.

– Med en konstruktiv inställning till julstressen fungerar hjärnan bättre, och vi blir piggare, mer kreativa, effektivare och få lättare att lösa problem, säger Cecilia Kärvegård, beteendevetare och diplomerad stresskonsult som även föreläser
i stressrelaterade frågor.

Så här kan du förhålla dig till de här hektiska veckorna:

Du har nu möjligheten att i skarpt läge slipa på några av de förmågor som skapar framgång och glädje
i karriären. 

Som att kunna organisera dig, prioritera, fokusera, säga nej oftare och sluta skjuta på det viktiga.

För perfektionister blir julstressen ett övningstillfälle att göra saker ”good enough”.

– Stress är inte farligt, så länge den är kortvarig. Om man lär sig hantera julstressen, och till och med gilla den, så kommer allt att kännas lättare.

Tiden fram till jul kan liknas vid ett intensivt träningspass. Det är svettigt under tiden, men efteråt kan du ta igen dig. Och framöver har du mer muskler att jobba med.

– Både du och dina kollegor vinner på att ta hand om er själva och varandra lite extra under den här tiden och bli nöjda med det arbete som ni gör. Ge er mer klappar på axeln och beröm än vanligt.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Hellre en chef som alltid är orättvis än en som bara är det ibland

Ju oftare chefen beter sig rättvist desto bättre? Eller? Svaret är inte så enkelt, visar en ny studie.

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hjärnforskare: öppna kontorslandskap tar död på effektiviteten

Hur kontoret ser ut har stor påverkan på hälsan produktiviteten. Hjärnforskaren Katarina Gospic tipsar om saker alla kan tänka på.

Så lyfter du problem i arbetsmiljön - i tre steg

Så lyfter du problem i arbetsmiljön - i tre steg

Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att motverka ohälsosam arbetsbelastning. Är arbetsmiljön ändå inte bra? Här är vad du kan göra.

Experten: viktigt att skratta på jobbet

Experten: viktigt att skratta på jobbet

Att sluta skratta på jobbet är en varningsklocka. Men du kan också försöka få skrattet tillbaka. Metrojobbs karriärcoach Nina Jansdotter tipsar om hur.

Fler artiklar inom På jobbet