Annons
– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads-
ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads- ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
Foto: Gustav Hugosson

Så kan julstressen stärka dig på jobbet

Julstressad på jobbet? Lyllos dig. Det hektiska tempot kan stärka dig och ge dig mer framgångar och glädje under lång tid framöver.

Julstressen kan antingen bryta ner eller bygga upp oss på jobbet.

– Med en konstruktiv inställning till julstressen fungerar hjärnan bättre, och vi blir piggare, mer kreativa, effektivare och få lättare att lösa problem, säger Cecilia Kärvegård, beteendevetare och diplomerad stresskonsult som även föreläser
i stressrelaterade frågor.

Så här kan du förhålla dig till de här hektiska veckorna:

Du har nu möjligheten att i skarpt läge slipa på några av de förmågor som skapar framgång och glädje
i karriären. 

Som att kunna organisera dig, prioritera, fokusera, säga nej oftare och sluta skjuta på det viktiga.

För perfektionister blir julstressen ett övningstillfälle att göra saker ”good enough”.

– Stress är inte farligt, så länge den är kortvarig. Om man lär sig hantera julstressen, och till och med gilla den, så kommer allt att kännas lättare.

Tiden fram till jul kan liknas vid ett intensivt träningspass. Det är svettigt under tiden, men efteråt kan du ta igen dig. Och framöver har du mer muskler att jobba med.

– Både du och dina kollegor vinner på att ta hand om er själva och varandra lite extra under den här tiden och bli nöjda med det arbete som ni gör. Ge er mer klappar på axeln och beröm än vanligt.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Så fixar du att jobba hemifrån

Så fixar du att jobba hemifrån

Utvecklingen inom IT gör det möjligt för fler att jobba hemifrån. Men det kräver också planering och förmåga att sätta gränser. Metrojobb har sammanställt sju bra tips för hur du kommer igång och lyckas med ditt flexibla arbetsliv. 

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

En tjänsteperson spenderar ungefär en tredjedel av arbetstiden i möten. Men hälften av timmarna är förmodligen bortkastade. Så vad kan vi göra åt saken? Micke Darmell på gr8 meetings tipsar.

Fler artiklar inom På jobbet