– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads-
ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
– Jag älskar julstressen. Den ger mig massor av energi, säger Madeleine Spångberg, som har fullt upp som marknads- ansvarig och floormanager för gallerian Fältöversten i Stockholm.
Foto: Gustav Hugosson

Så kan julstressen stärka dig på jobbet

Julstressad på jobbet? Lyllos dig. Det hektiska tempot kan stärka dig och ge dig mer framgångar och glädje under lång tid framöver.

Julstressen kan antingen bryta ner eller bygga upp oss på jobbet.

– Med en konstruktiv inställning till julstressen fungerar hjärnan bättre, och vi blir piggare, mer kreativa, effektivare och få lättare att lösa problem, säger Cecilia Kärvegård, beteendevetare och diplomerad stresskonsult som även föreläser
i stressrelaterade frågor.

Så här kan du förhålla dig till de här hektiska veckorna:

Du har nu möjligheten att i skarpt läge slipa på några av de förmågor som skapar framgång och glädje
i karriären. 

Som att kunna organisera dig, prioritera, fokusera, säga nej oftare och sluta skjuta på det viktiga.

För perfektionister blir julstressen ett övningstillfälle att göra saker ”good enough”.

– Stress är inte farligt, så länge den är kortvarig. Om man lär sig hantera julstressen, och till och med gilla den, så kommer allt att kännas lättare.

Tiden fram till jul kan liknas vid ett intensivt träningspass. Det är svettigt under tiden, men efteråt kan du ta igen dig. Och framöver har du mer muskler att jobba med.

– Både du och dina kollegor vinner på att ta hand om er själva och varandra lite extra under den här tiden och bli nöjda med det arbete som ni gör. Ge er mer klappar på axeln och beröm än vanligt.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Även experter blir uttråkade på jobbet - här är vanligaste orsakerna

Har du ditt drömjobb men känner dig ändå uttråkad? Det kan bero på att organisationen runtomkring dig fungerar dåligt, enligt en ny studie.

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Ursäktar du dig på jobbet? - sluta med det!

Klart att du ska be om ursäkt om du har begått ett misstag eller liknande som påverkar dina kollegor negativt, för det vet vi att det finns en hel del som b

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

Sju tips för att bli en riktigt bra projektledare

En bra projektledare är guld värd på arbetsmarknaden. Elisabeth Kamél, expert på projektledning, tipsar om hur du blir det.

Fler artiklar inom På jobbet