På väg mot ett säkert jobb
Elsa Larsson byter lastbilen mot en linjebuss. Om tio veckor är hon färdig förare – i en bransch där framtiden
ser mycket ljus ut. Särskilt för kvinnor.
– Det blev lite ensamt i lastbilen. Här möter jag hela tiden nya människor, säger hon när hon rattar ut bussen under överinseende av Mita Hugdahl.
Som ung och kvinnlig bussförare är hon särskilt åtråvärd inom branschen, där 85 procent av förarna är män och många närmar sig pension. Inför den senaste rekryteringskampanjen hade Keolis därför som ett uttalat mål att få in fler kvinnor i yrket. Rekryteringschefen Annica Fors är märkbart nöjd.
– Förra året hade vi 20 procent kvinnor på vår utbildning. I år har vi 40 procent, säger hon.
I en utredning som gjorts på uppdrag av Västtrafik, för att analysera rekryteringsbehov inom branschen, är det just den manliga dominansen som kan få kvinnor att välja bort yrket. Men att vara ensam tjej bland elva killar i klassen besvärar inte Elsa.
– Jag tycker snarare att bemötandet blir mer positivt när man är tjej, just för att det är så ovanligt med kvinnliga busschaufförer.
ANALYSEN: "Tydlig förarbrist"
Inflyttningen till Sveriges storstadsregioner går allt snabbare. Det i kombination med höjda politiska ambitioner på miljöområdet har gett företag inom kollektivtrafiken växtvärk de senaste åren. SCB:s Arbetskraftsbarometer 2011 bekräftar att rekryteringsläget för transportutbildade pekar mot en ”tydlig förarbrist” med fortsatt stigande kurvor.
Snittåldern på förare är hög och stora pensionsavgångar väntar de närmaste 20 åren. Återväxten är samtidigt dålig – antalet personer med busskörkort har minskat med 15 procent sedan millennieskiftet, enligt en utredning som gjorts på uppdrag av Västtrafik.
Rekryterare inom branschen lägger nu i en ny växel för att göra yrket mer attraktivt.
– Det handlar mycket om att förbättra utbildningen och den fysiska arbetsmiljön, säger Mikael Olsson, som är trafikchef på Västtrafik.