Systrarnas golvtänk blev banbrytande
Att kunna gå utanför invanda spår är en nyckelförmåga i dagens arbetsliv. Men hur gör man? Metro frågade två systrar som verkar ha koll.
Annica och Marie Eklund från Ulricehamn fick pris tidigare i år i Beautiful Business Awards för sin kapacitet att skapa förnyelse.
De jobbar i golvbranschen, så låt oss för ett ögonblick göra ett test:
Om du ägnade dig åt något så osexigt som att tillverka vinylgolv, vad skulle du hitta på för få denna produkt att lyfta på marknaden?
Precis den utmaningen stod systrarna Eklund inför när de för tio år sedan tog över familjeföretaget Bolon, grundat av deras farfar 1949.
– Vi har båda vara intresserade av mode, inredning och design, och vi ville attrahera en målgrupp som attraherar oss personligen. Så vi började ge företaget en ny identitet och personlighet.
Ambitionen sattes att förvandla företaget till ett internationellt designvarumärke.
– Ingen annan hade kommunicerat golv på ett modernt och designmässigt sätt. Det blev väldigt banbrytande när vi gjorde det.
Extra styrka i förnyelsearbetet fick de när självaste Giorgio Armani valde att använda deras golv i en av sina marknadsföringskampanjer.
– Vi försöker hela tiden stretcha oss när det gäller innovation och design, och tillsammans med världens ledande designer tittar vi nu på hur golvväven kan användas på fler områden. Nya affärsområden är att vänta.
– Det är tydligen fult att vara tjej och få bekräftelse. Det väcker avundsjuka. Tyvärr är det nästan alltid kvinnor som retar sig på andra kvinnor. Det är klart jag har blivit ledsen för vissa kommentarer, man slår ju knut på sig själv för att allt ska vara bra, men jag har insett att man inte kan vara alla till lags utan att utplåna sig själv.