– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet