Annons
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Nu är det inne att jobba tillsammans

Nu är det inne att jobba tillsammans

Två retrotrender breder ut sig i arbetslivet. Trend 1: Det är inne jobba tillsammans igen (fysiskt, ej via Skype). Trend 2: ”Effektivitet” är inte alls lika viktigt.

Här får medarbetarna dela på ledarskapet

Här får medarbetarna dela på ledarskapet

Centigo har avskaffat cheferna. Istället får medarbetarna vara delaktiga i besluten. ”Om ingen vill arbeta med en ny kund så blir det ingen affär,” säger Lena Andersson på Centigo.

Disken på jobbet blev veckans wow

Disken på jobbet blev veckans wow

Disken svämmar över och det uppstår irritation om vem som ska diska. Så ser det ut på många arbetsplatser. Men Tone Ögaard och hennes kolleger har en enkel lösning.

Ordning och reda ger ny jobbenergi

Ordning och reda ger ny jobbenergi

Har du papper, lappar, filer och mappar liggandes lite överallt på skrivbordet och i datorn? Det är dags att ta tag i det.  Så här kan du få ordning och reda – på 60 minuter.

Fler artiklar inom På jobbet