– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

På Bazaren på Kulturhuset i Stockholm samlas företag och skolor. Rugeia Al-Said tipsar om vad du ska tänka på som besökare.

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Öppet kontorslandskap, aktivitetsbaserat kontor eller cellkontor – vi vet hur vi vill ha det.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Lunchpriserna i: Malmö Stockholm Metro har kartlagt priserna på över 100 lunchrestauranger. Så mycket kostar det i ditt kvarter.

Tecknen på att din chef är narcissist

Tecknen på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet