– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Använder du jobbmobilen privat? Här är riskerna du måste känna till

Använder du jobbmobilen privat? Här är riskerna du måste känna till

Under sommaren kanske till och med jobbmobilen följer med på semestern, men allt detta kan innebära att du utsätter din arbetsplats för fara.

Psykologen: Därför klagar vi alltid över kaffet på jobbet

Psykologen: Därför klagar vi alltid över kaffet på jobbet

Är du och dina kollegor missnöjda med kaffet på er arbetsplats? Enligt psykologen beror det på den kultur som råder på jobbet.

Här är de minst stressiga jobben

Här är de minst stressiga jobben

Att undvika stress på jobbet kanske är omöjligt, men enligt Careercast finns det några yrken som ger mindre stresspåslag än många andra. Men stress på jobbe

Psykologen: Därför är det nödvändigt med jobbångest efter semestern – och så vänder du de negativa tankarna

Psykologen: Därför är det nödvändigt med jobbångest efter semestern – och så vänder du de negativa tankarna

Har du nyss kommit tillbaka från semestern? Känner du dig omotiverad och skeptisk till hur du ska kunna överleva ända till fredag? Då är du helt normal!

Fler artiklar inom På jobbet