Annons
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Så fixar du att jobba hemifrån

Så fixar du att jobba hemifrån

Utvecklingen inom IT gör det möjligt för fler att jobba hemifrån. Men det kräver också planering och förmåga att sätta gränser. Metrojobb har sammanställt sju bra tips för hur du kommer igång och lyckas med ditt flexibla arbetsliv. 

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

En tjänsteperson spenderar ungefär en tredjedel av arbetstiden i möten. Men hälften av timmarna är förmodligen bortkastade. Så vad kan vi göra åt saken? Micke Darmell på gr8 meetings tipsar.

Fler artiklar inom På jobbet