– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Här är de minst stressiga jobben

Här är de minst stressiga jobben

Att undvika stress på jobbet kanske är omöjligt, men enligt Careercast finns det några yrken som ger mindre stresspåslag än många andra. Men stress på jobbe

Karriärcoachen svarar:

Karriärcoachen svarar: "Måste jag alltid vara uppkopplad på jobbet?"

Att ständigt vara anträffbar i alla möjliga kanaler kan gå ut över ditt arbete. Nina Jansdotter tipsar hur du hanterar kraven.

Hungrig eller sötsugen på jobbet? Här är de bästa tipsen

Hungrig eller sötsugen på jobbet? Här är de bästa tipsen

Kurrar magen tidigt på förmiddagen eller känner du dig energilös på jobbet? Här är dietisten Sofia Antonssons bästa tips för hur du håller dig på topp hela

Kär i en kollega? Det här tycker de stora företagen om kärlek på jobbet

Kär i en kollega? Det här tycker de stora företagen om kärlek på jobbet

Några av Sveriges stora arbetsgivare avslöjar vad de tycker om kärleksrelationer mellan kollegor på jobbet.

Fler artiklar inom På jobbet