– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
– När jag var ganska ny på kundtjänsten råkade min dator spela upp ett videoklipp med högt ljud under ett samtal, varpå jag svor till. Kunden i telefonen hörde dock inte videoklippet och trodde att jag svor åt henne. Hon tyckte att jag var otroligt oförskämd. Det var pinsamt, säger Ann-Sofie Sojka, 29, Malmö, kundtjänstmedarbetare.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Nu ställer kunderna högre krav

Dagens kunder har blivit mer stressade och därmed mindre trevliga. Därför måste anställda inom serviceyrken vässa sitt bemötande. 

Enligt en ny europeisk undersökning är svensk butikspersonal bland de sämsta i Europa på att le och hälsa kunder välkomna.

– Många av mina kursdeltagare berättar att dagens kund ofta är stressad, vilket ju gör oss mindre tålmodiga och trevliga, säger Eva Gyllensvaan, utbildare på Edumera Utbildning.

Men missnöjda kunder har alltid funnits och kommer alltid att finnas, därför är det upp till varje medarbetare inom ett serviceyrke att hantera bemötandet ännu bättre. 

– Många ger en korrekt service som egentligen inte går att klaga på, men missar att addera det lilla extra på ett personligt sätt. Skillnaden mellan bra och dålig service är några trevliga fraser, lite extra uppmärksamhet, att man såg lite mer än vad kunden hade tänkt, säger Christer Isehag, utbildare inom kundservice. 

Att ge kunden ett bra bemötande är alltså inte speciellt svårt. En viktig punkt är att hålla sina egna känslor utanför när kunderna är arga eller otrevliga.

– Håller man sig till ett vänligt sätt kommer kunden så småningom att lugna sig, det är nästan omöjligt att vara arg och otrevlig mot en person som levererar ett vänligt bemötande. Det handlar inte om att vinna över kunden. Den känsla kunden tar med sig efter mötet är den känsla han eller hon kommer att beskriva för sina vänner och bekanta, säger Eva Gyllensvaan.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Jobb BFF: 5 saker som gör att dina kollegor är som dina bästa vänner

Jobb BFF: 5 saker som gör att dina kollegor är som dina bästa vänner

Du spenderar i stort sett större delen av din vakna tid med dina arbetskollegor. Du är vanligtvis med dem åtta timmar om dagen

4 anledningar till att de bästa medarbetarna säger upp sig!

4 anledningar till att de bästa medarbetarna säger upp sig!

Hör du ofta dina chefer klaga på att deras bästa anställda slutar? Det är faktiskt något att klaga över eftersom då bra anställda väljer att lämna företaget

Sjuklig fetma kan räknas som funktionshinder

Sjuklig fetma kan räknas som funktionshinder

Och nej, du har ingen grundläggande rätt att löneförhandla varje år. Arbetsrättsexperten svarar.

Så blir du en stjärna på teamwork

Så blir du en stjärna på teamwork

Att kunna leda och jobba i team kan vara avgörande för karriären. Så skapar du ett effektivt team och blir en stjärna på att samarbeta. Experten tipsar.

Fler artiklar inom På jobbet