Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Undvik gnället och bli en bättre kollega

Tänk om chefer och kolleger hyllade dig oftare på jobbet. Det är fullt möjligt, menar experten Tomas Lydahl – så länge som du håller dig borta från gnällhörnan.

– På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån, säger Tomas Lydahl på Wow marketing.

Han ägnar mycket av sin tid åt att utforska vad som skapar positiva känslor, i arbetslivet och på marknaden i relation till kunder. 

– En del väljer att lägga mycket tid i gnällhörnan, men vad har det för fördelar att bli populär där? Inga, enligt min mening.

Om du vill bli uppskattad på ett sätt som banar väg för dig till roligare jobb, högre lön och nya möjligheter gäller det att skapa den där positiva känslan.

Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra, tipsar Tomas Lydahl. Sprid en härlig energi omkring dig.

-- Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person. Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg, säger Tomas Lydahl.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet