Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Undvik gnället och bli en bättre kollega

Tänk om chefer och kolleger hyllade dig oftare på jobbet. Det är fullt möjligt, menar experten Tomas Lydahl – så länge som du håller dig borta från gnällhörnan.

– På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån, säger Tomas Lydahl på Wow marketing.

Han ägnar mycket av sin tid åt att utforska vad som skapar positiva känslor, i arbetslivet och på marknaden i relation till kunder. 

– En del väljer att lägga mycket tid i gnällhörnan, men vad har det för fördelar att bli populär där? Inga, enligt min mening.

Om du vill bli uppskattad på ett sätt som banar väg för dig till roligare jobb, högre lön och nya möjligheter gäller det att skapa den där positiva känslan.

Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra, tipsar Tomas Lydahl. Sprid en härlig energi omkring dig.

-- Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person. Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg, säger Tomas Lydahl.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Annons
Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

Bazaren i Stockholm – här fick Rugeia sitt drömjobb

På Bazaren på Kulturhuset i Stockholm samlas företag och skolor. Rugeia Al-Said tipsar om vad du ska tänka på som besökare.

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Så ser drömkontoret ut – om svenskarna får bestämma

Öppet kontorslandskap, aktivitetsbaserat kontor eller cellkontor – vi vet hur vi vill ha det.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Så får du använda ditt friskvårdsbidrag – och det här är inte okej

Funderar du på vad du ska använda friskvårdsbidraget till i år? Vad som är skattefri motion- och friskvård är långt från självklart. Så säger Skatteverket.

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Här finns Göteborgs allra billigaste lunch

Lunchpriserna i: Malmö Stockholm Metro har kartlagt priserna på över 100 lunchrestauranger. Så mycket kostar det i ditt kvarter.

Tecknen på att din chef är narcissist

Tecknen på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Fler artiklar inom På jobbet