Annons
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Undvik gnället och bli en bättre kollega

Tänk om chefer och kolleger hyllade dig oftare på jobbet. Det är fullt möjligt, menar experten Tomas Lydahl – så länge som du håller dig borta från gnällhörnan.

– På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån, säger Tomas Lydahl på Wow marketing.

Han ägnar mycket av sin tid åt att utforska vad som skapar positiva känslor, i arbetslivet och på marknaden i relation till kunder. 

– En del väljer att lägga mycket tid i gnällhörnan, men vad har det för fördelar att bli populär där? Inga, enligt min mening.

Om du vill bli uppskattad på ett sätt som banar väg för dig till roligare jobb, högre lön och nya möjligheter gäller det att skapa den där positiva känslan.

Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra, tipsar Tomas Lydahl. Sprid en härlig energi omkring dig.

-- Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person. Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg, säger Tomas Lydahl.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Har arbetsgivaren rätt att omplacera mig och sänka min lön?

Har arbetsgivaren rätt att omplacera mig och sänka min lön?

Har arbetsgivaren rätt att omplacera? Och hur mycket kan lönen sänkas vid en omplacering inom företaget? Metrojobbs arbetsrättsexpert Jessica Stålhammar svarar på en läsarfråga.

Människorna gör oss lyckliga på jobbet

Människorna gör oss lyckliga på jobbet

Människorna runt omkring oss är avgörande för hur lyckliga vi är på jobbet. Samtidigt får otydlighet och dåliga chefer oss att vilja byta arbetsplats. Det visar en undersökning från Wise Group.

Därför är brainstorming slöseri med tid

Därför är brainstorming slöseri med tid

Många arbetsplatser ägnar sig åt brainstorming, där det gäller att kläcka så många idéer som möjligt i grupp. Syftet är att höja kreativiteten. Problemet är att det är inte är särskilt effektivt.

Orättvis behandling på jobbet kan göra dig sjuk

Orättvis behandling på jobbet kan göra dig sjuk

Orättvis behandling på jobbet kan leda till både fysiska och psykiska besvär. Det visar ny svensk forskning. Men svåra beslut kan upplevas som mer rättvisa om organisationen förklarar hur de tagits.

Fler artiklar inom På jobbet