Annons
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Undvik gnället och bli en bättre kollega

Tänk om chefer och kolleger hyllade dig oftare på jobbet. Det är fullt möjligt, menar experten Tomas Lydahl – så länge som du håller dig borta från gnällhörnan.

– På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån, säger Tomas Lydahl på Wow marketing.

Han ägnar mycket av sin tid åt att utforska vad som skapar positiva känslor, i arbetslivet och på marknaden i relation till kunder. 

– En del väljer att lägga mycket tid i gnällhörnan, men vad har det för fördelar att bli populär där? Inga, enligt min mening.

Om du vill bli uppskattad på ett sätt som banar väg för dig till roligare jobb, högre lön och nya möjligheter gäller det att skapa den där positiva känslan.

Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra, tipsar Tomas Lydahl. Sprid en härlig energi omkring dig.

-- Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person. Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg, säger Tomas Lydahl.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Så fixar du att jobba hemifrån

Så fixar du att jobba hemifrån

Utvecklingen inom IT gör det möjligt för fler att jobba hemifrån. Men det kräver också planering och förmåga att sätta gränser. Metrojobb har sammanställt sju bra tips för hur du kommer igång och lyckas med ditt flexibla arbetsliv. 

Därför finns det så många dåliga chefer

Därför finns det så många dåliga chefer

Har du en kass chef? Du är inte ensam. Många blir nämligen chefer av helt fel anledningar.

Hennes jobb - att bekämpa ebola

Hennes jobb - att bekämpa ebola

I höstas åkte svenska sjuksköterskan Birte Abild till Sierra Leone för att bekämpa ebola. - Jag vill bidra och göra skillnad, det var därför jag blev sjuksköterska, säger hon.

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

Trött på möten? Så gör du dem effektivare

En tjänsteperson spenderar ungefär en tredjedel av arbetstiden i möten. Men hälften av timmarna är förmodligen bortkastade. Så vad kan vi göra åt saken? Micke Darmell på gr8 meetings tipsar.

Fler artiklar inom På jobbet