Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Tomas Lydahl tipsar om hur du blir en roligare medarbetare på jobbet.
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Undvik gnället och bli en bättre kollega

Tänk om chefer och kolleger hyllade dig oftare på jobbet. Det är fullt möjligt, menar experten Tomas Lydahl – så länge som du håller dig borta från gnällhörnan.

– På de flesta arbetsplatser finns det en gnällhörna där många träffas för att gnälla om det mesta. Är det inte vädret så är det nyheterna eller skvaller och klagande på andra medarbetare och chefer. Dåliga löner och orättvisa är andra ämnen som gärna dyker upp. Detta är en plats som du absolut ska hålla dig ifrån, säger Tomas Lydahl på Wow marketing.

Han ägnar mycket av sin tid åt att utforska vad som skapar positiva känslor, i arbetslivet och på marknaden i relation till kunder. 

– En del väljer att lägga mycket tid i gnällhörnan, men vad har det för fördelar att bli populär där? Inga, enligt min mening.

Om du vill bli uppskattad på ett sätt som banar väg för dig till roligare jobb, högre lön och nya möjligheter gäller det att skapa den där positiva känslan.

Börja med att fokusera på att få andra människor att känna sig speciella och må bra, tipsar Tomas Lydahl. Sprid en härlig energi omkring dig.

-- Jag vet ingen som fått ett bättre jobb eller fantastiska referenser från ett jobb utan att någon gillar vad de åstadkommit och hur de är som person. Ju mer du lyfter kolleger inför andra, desto mer uppskattad och populär blir du och det är något som chefer uppmärksammar och kommer ihåg, säger Tomas Lydahl.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Hon utsattes för sexuella övergrepp på jobbet: ”Jag skämdes”

Hon utsattes för sexuella övergrepp på jobbet: ”Jag skämdes”

Hur hanterar man en kollega som gör det otänkbara? Långt ifrån alla dem som utsätts för sexuella trakasserier på jobbet anmäler.

Så många svenskar har haft sex med en kollega

Så många svenskar har haft sex med en kollega

I en undersökning från Yougov svarar svenskarna på om de någon gång har flirtat, kysst eller haft sex med en kollega.

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Vad gör HR egentligen? Och vem har ansvar för arbetsmiljön?

Varför kallas personalavdelningen för HR nu för tiden, och vad gör de? Och vem har ansvaret för arbetsmiljön på en arbetsplats?

Hampus, 26, arbetar som trainee: ”Man får många första dagar på jobbet”

Hampus, 26, arbetar som trainee: ”Man får många första dagar på jobbet”

Traineeprogram är något som företag inom många branscher erbjuder idag för att rekrytera personal.

Fler artiklar inom På jobbet