– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, säger Helene Colak. foto:
Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Föräldrar kan briljera på jobbet

Har du barn? Så här använder du dina föräldratalanger för att bli en stjärna på jobbet.

– Om alla föräldrar överförde sina färdigheter hemifrån rakt in på sina arbetsplatser så skulle det vara många företag som upptäckte hur många supertalanger som finns bland de anställda, säger Helene Colak.

Hon är föräldracoach som jobbar med rekrytering i Malmö. Många föräldrar – och deras arbetsplatser – skulle vinna på om deras färdigheter med barnen överfördes till jobbet, menar hon.
– Att skaffa barn är en gratis ledarskapsutbildning, även om väldigt få ser det så. Som förälder lär du dig att ta ansvar, delegera, hantera konflikter, hålla många bollar i luften, utveckla både dig själv och dina barn och framför allt så lär du dig att bli en fantastisk coach. Det är precis de egenskaper som många företag efterfrågar.

Om du vill ta med dig färdigheter från föräldraskapet in i jobbet är första steget att först inse hur värdefulla dessa kunskaper är – och sedan kopiera smarta grejer hemifrån till jobbet.
– Hur ger du exempelvis feedback till dina barn? Har du en metod som fungerar där, testa den på jobbet. Och om det uppstår ett hinder på arbetsplatsen, fundera på hur du skulle ha löst en liknande situation med barnen. Det som funkar på en treåring funkar oftast också på en trettioåring.

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet